018, INSTRUKCJE ITP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Systemy Transportu Bliskiego Panda Bydgoszcz
85-861 Bydgoszcz
ul. Glinki 144
Dokumentacja techniczno-ruchowa
żurawia typ ZSE-A
19/19
Systemy Transportu Bliskiego Bydgoszcz
85-861 Bydgoszcz ul.Glinki 144
tel.0048 52 370 71 10 e-mail
fax 0048 52 370 71 11 www.panda.pl
Nazwa urządzenia : Żuraw stacjonarny słupowy
typ SKK-KBK
nr fabryczny 98002044-2
rok budowy 1992
Bydgoszcz, listopad 2010 r.
Spis treści
1. Opis budowy i działania.
2. Instrukcja eksploatacji.
3. Instrukcja obsługi.
4. Instrukcja konserwacji.
5. Instrukcje przeglądów i remontów.
6. Instrukcja montażu.
Wykaz tablic:
Tab. I Dopuszczalne zużycie i sposób naprawy niektórych elementów
Tab.II Usuwanie usterek instalacji elektrycznej.
Załączniki :
1. Dokumentacja techniczno-ruchowa wciągnika z wykazem części zamiennych
1. O p i s b u d o w y i d z i a ł a n i a.
1.1. Przeznaczenie.
Żuraw jest przeznaczony do transportu ładunków o obszarze ograniczonym długością wysięgnika, wysokością podnoszenia i kątem obrotu.
1.2 Charakterystyka.
Zgodnie z PN-M-45000 urządzenie jest zakwalifikowane do grupy żurawi stacjonarnych o symbolu SWW 0851-31.
1.3 Opis konstrukcji.
Żuraw składa się z konstrukcji nośnej ,mechanizmu obrotu ,wciągnika i układu sterowania. W skład urządzenia wchodzą również urządzenia zabezpieczające.
1.3.1 Konstrukcja nośna
Konstrukcja nośna składa się ze słupa i wysięgnika. Słup jest wykonany z rury okrągłej .W dolnej części znajduje się stopa słupa z otworami do zakotwienia w stopie fundamentowej, górnej części znajdują się wsporniki z gniazdami łożyskowymi do osadzenia wysięgnika. Wysięgnik jest wykonany z dwuteownika walcowanego ,którego wielości zależy od długości wysięgnika oraz od udźwigu żurawia. W gniazdach łożyskowych znajdują się łożyska stożkowe .
1.3.2 Mechanizm obrotu
Standardowo wysięgnik jest obracany ręcznie i w tego typu żurawiach nie przewiduje się zastosowania napędów mechanicznych.
1.3.3 Wciągnik.
Żuraw został zaprojektowany do zastosowania seryjnego wciągnika łańcuchowego z napędem elektrycznym . Dopuszcza się również zastosowanie wciągnika z napędem ręcznym.
Opis budowy wciągnika znajduje się w DTR wciągnika.
6
5
7
4
3
2
1
1
słup
2
wysięgnik
3
wciągnik
4
odbój wciągnika
5
zasilanie wciągnika
6
odbój mech. obrotu
7
kaseta sterownicza
1.3.4 Zawieszenie przewodów zasilających wciągnik.
Wciagnik jest zasilany w energię elektryczną za pomocą przewodu oponowych( giętkich) zawieszonych na prowadnicy położonej wzdłuż wysięgnika. Na prowadnicy znajduje się jeden zacisk początkowy, wózki kablowe oraz wózek prowadzący .Wózek prowadzący jest połączony przesuwany przy pomocy ramienia zamocowanego do wciągnika
3
5
4
2
1
1
zacisk początkowy
2
wózek kablowy
3
wózek prowadzący
4
przewód zasilający
5
prowadnica kabla
1.3.5 Urządzenia bezpieczeństwa.
Żuraw jest wyposażony w następujące urządzenia zabezpieczające:
1.3.5.1 odboje wciągnika - są to elementy stalowe wyposażone w nakładkę gumową znajdujące się na końcach wysięgnika ograniczające ruch wciągnika po dźwigarze . Zastosowano odboje przykręcane do dolnej półki lub środnika wysięgnika w zależności od typu wciągnika.
1.3.5.2 odboje wysięgnika - są to elementy z nakładkami gumowymi ,które ograniczają obrót wysięgnika .Odboje wysięgnika nie stanowią wyposażenia standardowego żurawia.
1.3.5.53 sprzęgło poślizgowe –pełni rolę wyłącznika krańcowego oraz zabezpiecza żuraw przez przeciążeniem .Sprzęgło stanowi wyposażenie standardowe niektórych wciągników
1.3.6. Sterowanie
Żuraw jest sterowny z poziomu roboczego przy pomocy kasety sterowniczej. Kaseta jest przymocowana do wciągnika i swobodnie zwisa na przewodzie sterowniczym. Kaseta jest wyposażona w dwa lub cztery przyciski po dwa dla każdego mechanizmu i przycisk STOP. Każdy przycisk posiada dwa położenia dla prędkości SZYBKO i WOLNO. Przycisk STOP jest typu grzybkowego i jego odblokowanie po wciśnięciu jest możliwe przez obrót
1.3.7. Wyposażenie elektryczne.
1.3.7.1 Wyposażenie elektryczne żurawia stanowi:
- wyłącznik dźwignicy zamocowany na słupie,
- silniki elektryczne,
- zwalniaki hamulcowe elektromagnetyczne,
1.3.7.2. Zasilanie żurawia .
Żuraw jest zasilany przewodem stałym ułożonym wewnątrz słupa lub na zewnątrz słupa do wyłącznika żurawia.
“Wyłącznik dźwignicy( żurawia)” jest wyposażony w blokadę w stanie wyłączonym zamykaną na klucz.
1.3.7.2 Zabezpieczenia i blokady .
Układ elektryczny powinien być zabezpieczony przed skutkami zwarcia bezpiecznikami topikowymi o działaniu opóźnionym.
1.3.8 Przejścia i dojścia w obrębie żurawia
Ze względu na nieduże wymiary żurawia nie przewiduje się stałych przejść i dojść w jego obrębie. Dostęp do mechanizmów i wyposażenia elektrycznego jest możliwy z poziomu roboczego z przestawnych rusztowań lub ruchomych podestów roboczych.
1. 4 . Uwagi końcowe.
1.4.1. Przed przystąpieniem do eksploatacji urządzenie należy zarejestrować w Urzędzie Dozoru Technicznego we właściwym terenowo Oddziale UDT.
1.4.2. Urządzenie mogą obsługiwać pracownicy posiadający uprawnienia UDT do obsługi suwnic z kabiny.
1.4.3. Urządzenie powinno znajdować się pod stałym nadzorem konserwatora.
2. Instrukcja eksploatacji.
2.1. Warunki eksploatacji.
Jako normalne warunki otoczenia przyjmuje się temperaturę od -20 do +35 °C przy względnej wilgotności powietrza max 80 %.
Urządzenie nie może pracować w atmosferze żrących związków chemicznych oraz w otoczeniu pyłów i gazów o zagrożeniu wybuchem, pożarem itp.
Zasadniczo żuraw powinien być eksploatowany w hali .W przypadku ustawienia żurawia na odkrytym terenie należy zabezpieczyć wciągnik przed wpływem opadów atmosferycznych a wysięgnik przed działaniem wiatru w stanie nieroboczym.
2.2. Personel obsługujący.
Bezpośrednią obsługę dźwignicy wykonuje jeden obsługujący . Osoby wyznaczone do obsługi powinny uzyskać uprawnienia do wykonywania swych obowiązków zgodnie z przepisami dozoru technicznego. Wskazane jest, aby w ciągu zmiany urządzenie obsługiwał jeden pracownik.
2.3. Personel konserwujący.
Prace związane z bieżącą konserwacją ,okresowymi przeglądami usuwaniem awarii powinien sprawować konserwator posiadający uprawnienia do konserwacji wydane przez UDT. W czasie eksploatacji urządzenia należy prowadzić dziennik konserwacji , w którym należy wpisywać na bieżąco przebieg eksploatacji, konserwacji i remontów.
2.3.1. Przygotowanie do pracy.
Przed uruchomieniem dźwignicy, przy rozpoczynaniu zmiany należy sprawdzić ogólnie stan mechanizmów, łańcuch ,hak , wyposażenie elektryczne oraz stan trawersy.
2.3.2. Uruchomienie.
Dźwignicę należy uruchomić bez obciążenia wykonując po kilka ruchów każdym z mechanizmów dla sprawdzenia ich działania. Po stwierdzeniu prawidłowego działania dźwignicy bez obciążenia należy sprawdzić działanie jej mechanizmów pod obciążeniem. Szczególną uwagę należy zwrócić na działanie hamulców i urządzeń zabezpieczających.
Hamulce mechanizmu podnoszenia należy sprawdzić przez podniesienie ładunku nominalnego na wysokość ok. 50 cm i opuszczenie go na 5 - 10 cm przy czym hamulec nie może wykazywać poślizgu.
2.3.3. Sterowanie.
Żurawiem należy tak pracować, aby poszczególne cykle robocze odbywały się przy możliwie najmniejszej ilości włączeń mechanizmów.
Silniki należy odpowiednio wcześnie wyłączyć aby nie dopuścić do zadziałania sprzęgła poślizgowego lub najeżdżania na odboje.
W razie niebezpieczeństwa obsługujący powinien natychmiast wyłączyć urządzenie ( wszystkie mechanizmy) za pomocą przycisku "STOP".
Na podany sygnał "STOP" obsługujący powinien natychmiast wyłączyć żuraw bez względu na to przez kogo sygnał został podany.
Mechanizmów nie należy hamować przeciwprądem, z wyjątkiem sytuacji grożących niebezpieczeństwem.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]