They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

1. PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH 19.02.2013, projektowanie systemów informatycznych

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

Bartosz Marcinkowski

Literatura:

1.        Wrycza S., Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania.

2.        Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna

3.        Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K., Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych

Oprogramowanie - zbiór programów, procedur postępowania i związanej z nimi dokumentacji w ramach danego systemu komputerowego.

Inżynieria - polega na takim zastosowaniu nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych, poprzez które materia i źródła energii naturalnej stają się użyteczne dla człowieka.

Inżynieria oprogramowania - polega na takim zastosowaniu nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych, poprzez które własności i możliwości sprzętu komputerowego stają się, za pośrednictwem oprogramowania, użyteczne dla człowieka.

Metodyka tworzenia SI

·          Główne elementy:

o         metody i techniki (diagramy, macierze, pseudokod...),

o         cykl życia systemu,

o         narzędzia CASE,

o         procedura testowania;

·          Wyróżnia się 3 rodzaje metodyk:

o         strukturalne,

o         obiektowe,

o         społeczne;

·          Computer-Aided Software Enginering;

·          Różna funkcyjność:

o         Edycja diagramów,

o         Sprawdzenie formalnej poprawności diagramów,

o         Sprawdzenie spójności modelu,

o         Generowanie kodu strukturalnego,

o         Inżynieria zwrotna,

o         Round-Trip Engineering;

·          Wyróżniające się narzędzia:

o         IBM Rational Software Architect (kontynuacja rodziny Rational Rose),

o         Sparx Systems Enterprise Architect,

o         Poseidon for UML;

Cykle życia systemów

·          Reprezentuje powtarzającą się w czasie całość działań prowadzonych od ujawnienia potrzeby budowania systemu aż po zakończenie jego użytkowania;

·          W cyklu życia obrazowego są kolejne etapy rozwoju i eksploatacji systemu, wraz z ich kontekstem, produktami, wzajemnymi relacjami i zależnościami w czasie;

·          Do znanych tradycyjnych cykli życia systemu należą:

o         Cykl kaskadowy (liniowy, klasyczny);

o         Prototypowe oraz cykl spiralny;

o         Cykl przyrostowy (i podejścia pochodne);

Kaskadowy cykl życia systemu

Faza Planowania:

·          identyfikacja problemu,

·          wizja rozwiązania problemu,

·          ocena możliwych rozwiązań,

·          decyzja na temat podjęcia projektu;

Czy mamy cokolwiek robić?

Należy odpowiedzieć sobie na pytania:

Ø       W jaki sposób system przyczyni się do rozwiązania problemu?

Ø       Jakie konkretne efekty biznesowe osiągną udziałowcy systemu po zrealizowaniu celu?

Ø       Czy cel jest uzasadniony ekonomicznie?

Ø       Czy cel jest osiągalny w kontekście istniejących ograniczeń (budżet, zasoby, technologia, uwarunkowania o charakterze organizacyjnym na etapie użytkowania, prawo)?

Ø       Jaki konkretnie miałby być zakres systemu?

Ø       Jakie jest ryzyko podjęcia się tego projektu?

 



Zakres

 

Jakość



 





Koszt

 

Zasoby

 

Informatyzacja hotelu - przykład

Cel:

Ø       Poprawa obsługi gości;

Ø       Obniżenie kosztów własnych hotelu;

Efekty biznesowe:

Ø       Przechwycenie klientów od konkurencji;

Ø       Mniejsze koszty własny;

Ø       Przyjęte kryteria:

§          Zwiększenie liczby gości o 10% w pierwszym roku użytkowania systemu;

§          Wskaźnik (kosztyWłasne/gość) w pierwszym roku powinien spaść o 20% ceteris paribus (z pominięciem takich czynników jak spadek zatrudnienia czy fluktuacje płac);

Faza analizy:

·          Szczegółowe badanie dziedziny przedmiotowej;

·          Wyszukanie potencjalnych usprawnień;

·          Identyfikacja podstawowych problemów na styku przyszły system - organizacja;

·          Identyfikacja i dokładna specyfikacja wymagań;

Co my tak na prawdę mamy zrobić?

Faza projektowania:

·          Stworzenie kompletnej dokumentacji systemu;

·          Weryfikacja stworzonego modelu pod kątem zgodności z wymaganiami i dziedziną przedmiotową;

Jak dokładnie ma to działać?

Faza implementacji:

·          Kodowanie;

·          Testowanie na niskim poziomie (moduły);

Gdzie zamawiać pizzę dla programistów?

Faza testowania i walidacji:

·          Testowanie integracyjne;

·          Weryfikacja;

·          Walidacja;

·          Testy akceptacyjne;

Cośmy tak naprawdę stworzyli?

Weryfikacja:

Ø       Czy rezultat danego etapu jest zgodny z tym, co stworzyliśmy wcześniej?

Ø       Czy jesteśmy konsekwentni?

Walidacja:

Ø       Czy to, co robimy jest ty, o co nam chodzi?

Ø       Czy idziemy we właściwym kierunku?

Faza użytkowania i adaptacji:

·          Przygotowanie środowiska;

·          Instalacja systemu;

·          Przeniesienie danych;

·          Szkolenia;

·          Udostępnianie manuala;

·          Audyt;

·          Konsekwencja (diagnostyka, drobne błędy);

·          Adaptacja (np. prawo);

·          Ulepszenie (nowe wymagania, lifting);

Kaskadowy cykl życia systemu:

1.        Planowanie.

2.        Analiza.

3.        Projektowanie.

4.        Implementacja.

5.        Testowanie i walidacja.

6.        Użytkowanie i adaptacja.

Wady:

·          Wszystkie wymagania muszą być znane na początku;

·          Brak sprzężenia zwrotnego wymagania - efekty (bardzo późna walidacja);

·          Duża bezwładność (technologia);

·          Olbrzymie koszty usuwania błędów popełnionych na wczesnych etapach oraz korekty wymagań;

·          Problemy z alokacją zasobów i znużeniem zespołu;

Zalety:

·          Kompletny;

·          Sprawdzony w praktyce;

·          Strukturyzowalny (wsparcie narzędzi);

·          Pozwala na łatwą dekompozycję pracy;

·          Brak nadmiarowości (koszty!);

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl