1. ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA - OCHRONA I KSZTAŁTOWANIE KRAJOBRAZU, 11. Opracowania własne do nauczania w ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROGRAM I ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA
przedmiotu
OCHRONA I KSZTAŁTOWANIE KRAJOBRAZU
Klasa I – IV ( 208 godzin )
wg programu 321[07]/T,TU,SP/MEN/2007.02.08
na rok szkolny ........................./...........................
Opracował: mgr Paweł W. Jach
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
01. posłużyć się terminologią dotyczącą ochrony i kształtowania krajobrazu,
02. scharakteryzować typy oraz zasoby krajobrazu naturalnego Polski,
03. określić walory przyrodnicze i estetyczne krajobrazu,
04. określić rolę zadrzewień w tworzeniu kompozycji i zachowaniu różnorodności
biologicznej krajobrazu,
05. określić wpływ czynników przyrodniczych, gospodarczych, politycznych i społecznych
na kształtowanie krajobrazu,
06. określić niekorzystne zmiany w krajobrazie spowodowane ingerencją człowieka,
07. ocenić rolę krajobrazu w budowaniu zasobów dziedzictwa kulturowego,
08. określić wpływ krajobrazu na zachowanie równowagi biologicznej,
09. określić funkcje terenów zieleni na obszarach zurbanizowanych,
10. scharakteryzować metody badania wartości krajobrazu,
11. określić funkcję ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w kształtowaniu
krajobrazu,
12. scharakteryzować metody ochrony zadrzewień,
13. zaplanować prace związane z rekultywacją terenów zdegradowanych,
14. scharakteryzować działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną
krajobrazu,
15. zinterpretować przepisy prawa polskiego i międzynarodowego dotyczące ochrony
środowiska i krajobrazu,
16. określić rolę obszarów chronionych w kształtowaniu zasobów krajobrazu,
17. określić możliwości prowadzenia edukacji przyrodniczej oraz ruchu turystycznego na
obszarach chronionych,
18. scharakteryzować zasady kształtowania ogrodów i krajobrazu w różnych okresach
historycznych,
19. scharakteryzować ogrody zakładane w różnych okresach historycznych w Polsce i na
świecie,
20. rozpoznać rośliny stosowane w ogrodach, w różnych okresach historycznych,
21. scharakteryzować elementy architektury ogrodowej w różnych okresach historycznych,
22. określić metody i zasady rewaloryzacji oraz konserwacji zabytkowych założeń
ogrodowych,
23. zaplanować prace związane z rewaloryzacją i konserwacją zabytkowych założeń
ogrodowych,
24. posłużyć się dokumentacją konserwatorską podczas prac związanych
z rewaloryzacją zabytków ogrodowych,
25. określić zakres kompetencji Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody,
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Miejskiego Architekta Krajobrazu,
26. scharakteryzować rodzaje współczesnych terenów zieleni w Polsce i na świecie,
27. scharakteryzować współczesne kompozycje ogrodowe w różnych rodzajach terenów
zieleni,
28. określić zasady doboru roślin w kształtowaniu współczesnych terenów zieleni,
29. dobrać podstawowe elementy do kształtowania współczesnego krajobrazu,
30. określić rolę planowania przestrzennego w utrzymaniu zrównoważonego rozwoju,
31. określić znaczenie lokalnych tradycji i miejscowego systemu przyrodniczego
w kształtowaniu krajobrazu,
32. określić rolę ekologii we współczesnym kształtowaniu architektury krajobrazu.
Podręczniki:
- Podstawy architektury krajobrazu cz.II., E. Gadomska i zespół (zwany dalej: PAK cz. II.)
Literatura
Allison J.: Woda ozdobą ogrodu. Wydawnictwo Elew, Warszawa 1993 Bogdanowski J.: Polskie ogrody ozdobne. Historia i problemy rewaloryzacji. Arkady, Warszawa 2000
Brookes J.: Projektowanie ogrodów. Wiedza i Życie, Warszawa 1996 Brookes J.: Wielka księga małych ogrodów. Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa 1996
Conran T., Pearson D.: Nowoczesne ogrody. Arkady, Warszawa 2000 Czerwiec M., Lewińska J.: Zieleń w mieście. IGPiK, Kraków 2000 Fabiszewski J.: Rośliny Sudetów. WSiP, Warszawa 1992 Gadomska E. i inni: Podstawy architektury krajobrazu cz. I. Hortpres, Warszawa 2004
Gadomska E., Różańska A., Sikora D.: Podstawy architektury krajobrazu cz. II. Hortpress, Warszawa 2005
Haber Z.: Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii.
Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań 2001
Laskowska W.: Rośliny borów. WSiP, Warszawa 1992
Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW,
Warszawa 1996
Majdecki L.: Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. PWN, Warszawa 1993
Mitkowska A., Siewniak M.: Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1998
Nowicki J.: Kształtowanie środowiska. Architektura i urbanistyka w perspektywie przełomu stuleci. Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2001
Pokorski J., Siwiec A.: Kształtowanie terenów zieleni. WSiP, Warszawa 1998
Puchniarski T.H.: Rośliny siedlisk leśnych w Polsce. PWRiL, Warszawa 2004
Różańska A., Krogulec T., Rylke J.: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002. Szafrańska M.; Ogród. Forma. Symbol. Marzenie. Ośrodek Wydawniczy Zamku Królewskiego w Warszawie 1998
Wierzbicka B.: Pałac w ogrodzie. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1998
Wolski P.: Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
Żarska B.: Ochrona krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
Wykaz literatury należy aktualizować w miarę ukazywania się nowych pozycji wydawniczych.
0.
Informacje wstępne o przedmiocie
(sugerowane: 0 godzin, zaplanowano: 1 godzinę)
Temat lub cykl lekcji
Liczba godzin
Cele
Metody i formy pracy
Pomoce dydaktyczne
Uwagi o realizacji
Organizacja zajęć, przedstawienie uczniom:
- zasad pracy w roku
szkolnym
- planowanych metod,
form sprawdzania
wiadomości
- kryteriów oceniania
- zaplanowanego
programu
- wymaganych
materiałów i przyborów
do ćwiczeń
prezentacja podręcznika, diagnoza wiedzy i umiejętności wyniesionych
z gimnazjum
1
Przybliżenie uczniom układu i walorów podręcznika, określenie obowiązujących uczniów i nauczyciela zasad współpracy, ustalenie poziomu, od jakiego rozpocznie się praca w klasie I TAK
Wystąpienie nauczyciela
Zasady pracy, kryteria oceniania, zaplanowany program nauczyciel winien przekazać uczniom na piśmie, a ustnie skomentować.
kl. ...........................
dnia ........................
1.
Podstawowe wiadomości o krajobrazie
(sugerowane: 20 godzin, zaplanowano: 28 godzin)
Temat lub cykl lekcji
Liczba godzin
Cele
Metody i formy pracy
Pomoce dydaktyczne
Uwagi o realizacji
Pojęcie krajobrazu
2
Uczeń powinien umieć:
posłużyć się terminologią dotyczącą ochrony i kształtowania krajobrazu
Wykład informacyjny
PAK cz. II., Rozdzial I. 1.
kl.............................
dnia ........................
dnia ........................
Typy i zasoby krajobrazu
2
Uczeń powinien umieć: scharakteryzować typy oraz zasoby krajobrazu naturalnego Polski
Pokaz z objaśnieniem
PAK cz. II., Rozdzial I. 2.
kl. ...........................
dnia ........................
dnia ........................
Określanie związków pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego w różnych typach krajobrazu naturalnego Polski
3
Ćwiczenie
kl. ...........................
dnia ........................
dnia ........................
dnia ........................
Czynniki krajobrazotwórcze
2
Uczeń powinien umieć: określić walory przyrodnicze i estetyczne krajobrazu
Wykład informacyjny
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]