They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

1. ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA - OCHRONA I KSZTAŁTOWANIE KRAJOBRAZU, 11. Opracowania własne do nauczania w ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

PROGRAM I ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA

przedmiotu

OCHRONA I KSZTAŁTOWANIE KRAJOBRAZU

Klasa  I – IV ( 208 godzin )

 

wg programu 321[07]/T,TU,SP/MEN/2007.02.08

 

 

na rok szkolny ........................./...........................

 

 

 

Opracował: mgr Paweł W. Jach

 

 

 

 

 

Szczegółowe cele kształcenia

W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:

 

01. posłużyć się terminologią dotyczącą ochrony i kształtowania krajobrazu,

02. scharakteryzować typy oraz zasoby krajobrazu naturalnego Polski,

03. określić walory przyrodnicze i estetyczne krajobrazu,

04. określić rolę zadrzewień w tworzeniu kompozycji i zachowaniu różnorodności

      biologicznej krajobrazu,

05. określić wpływ czynników przyrodniczych, gospodarczych, politycznych i społecznych

      na kształtowanie krajobrazu,

06. określić niekorzystne zmiany w krajobrazie spowodowane ingerencją człowieka,

07. ocenić rolę krajobrazu w budowaniu zasobów dziedzictwa kulturowego,

08. określić wpływ krajobrazu na zachowanie równowagi biologicznej,

09. określić funkcje terenów zieleni na obszarach zurbanizowanych,

10. scharakteryzować metody badania wartości krajobrazu,

11. określić funkcję ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w kształtowaniu

      krajobrazu,

12. scharakteryzować metody ochrony zadrzewień,

13. zaplanować prace związane z rekultywacją terenów zdegradowanych,

14. scharakteryzować działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną

      krajobrazu,

15. zinterpretować przepisy prawa polskiego i międzynarodowego dotyczące ochrony

      środowiska i krajobrazu,

16. określić rolę obszarów chronionych w kształtowaniu zasobów krajobrazu,

17. określić możliwości prowadzenia edukacji przyrodniczej oraz ruchu turystycznego na

      obszarach chronionych,

18. scharakteryzować zasady kształtowania ogrodów i krajobrazu w różnych okresach

      historycznych,

19. scharakteryzować ogrody zakładane w różnych okresach historycznych w Polsce i na

      świecie,

20. rozpoznać rośliny stosowane w ogrodach, w różnych okresach historycznych,
21. scharakteryzować elementy architektury ogrodowej w różnych okresach historycznych,

22. określić metody i zasady rewaloryzacji oraz konserwacji zabytkowych założeń

      ogrodowych,

23. zaplanować prace związane z rewaloryzacją i konserwacją zabytkowych założeń

      ogrodowych,

24. posłużyć się dokumentacją konserwatorską podczas prac związanych

      z rewaloryzacją zabytków ogrodowych,

25. określić zakres kompetencji Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody,

      Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Miejskiego Architekta Krajobrazu,

26. scharakteryzować rodzaje współczesnych terenów zieleni w Polsce i na świecie,

27. scharakteryzować współczesne kompozycje ogrodowe w różnych rodzajach terenów

      zieleni,

28. określić zasady doboru roślin w kształtowaniu współczesnych terenów zieleni,

29. dobrać podstawowe elementy do kształtowania współczesnego krajobrazu,

30. określić rolę planowania przestrzennego w utrzymaniu zrównoważonego rozwoju,

31. określić znaczenie lokalnych tradycji i miejscowego systemu przyrodniczego

      w kształtowaniu krajobrazu,

32. określić rolę ekologii we współczesnym kształtowaniu architektury krajobrazu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podręczniki:

- Podstawy architektury krajobrazu cz.II., E. Gadomska i zespół                                                                     (zwany dalej: PAK cz. II.)

 

 

Literatura

Allison J.: Woda ozdobą ogrodu. Wydawnictwo Elew, Warszawa 1993 Bogdanowski  J.:   Polskie  ogrody  ozdobne.   Historia  i  problemy rewaloryzacji. Arkady, Warszawa 2000

Brookes J.: Projektowanie ogrodów. Wiedza i Życie, Warszawa 1996 Brookes J.: Wielka księga małych ogrodów. Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa 1996

Conran T., Pearson D.: Nowoczesne ogrody. Arkady, Warszawa 2000 Czerwiec M., Lewińska J.: Zieleń w mieście. IGPiK, Kraków 2000 Fabiszewski J.: Rośliny Sudetów. WSiP, Warszawa 1992 Gadomska E. i inni: Podstawy architektury krajobrazu cz. I. Hortpres, Warszawa 2004

Gadomska E., Różańska A., Sikora D.: Podstawy architektury krajobrazu cz. II. Hortpress, Warszawa 2005

Haber Z.:  Kształtowanie  terenów zieleni  z elementami  ekologii.

Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań 2001

Laskowska W.: Rośliny borów. WSiP, Warszawa 1992

Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW,

Warszawa 1996

Majdecki L.: Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. PWN, Warszawa 1993

Mitkowska A., Siewniak M.: Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1998

Nowicki J.: Kształtowanie środowiska. Architektura i urbanistyka w perspektywie przełomu stuleci. Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2001

Pokorski J., Siwiec A.: Kształtowanie terenów zieleni. WSiP, Warszawa 1998

Puchniarski T.H.: Rośliny siedlisk leśnych w Polsce. PWRiL, Warszawa 2004

Różańska A., Krogulec T., Rylke J.: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002. Szafrańska M.; Ogród. Forma. Symbol. Marzenie. Ośrodek Wydawniczy Zamku Królewskiego w Warszawie 1998

Wierzbicka B.: Pałac w ogrodzie. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1998

Wolski P.: Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002

Żarska B.: Ochrona krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002

Wykaz literatury należy aktualizować w miarę ukazywania się nowych pozycji wydawniczych.

 

0.

Informacje wstępne o przedmiocie

(sugerowane: 0 godzin, zaplanowano: 1 godzinę)

 

 

Temat lub cykl lekcji

 

Liczba godzin

 

Cele

 

Metody i formy pracy

 

Pomoce dydaktyczne

 

Uwagi o realizacji

 

Organizacja zajęć, przedstawienie uczniom:

-  zasad pracy w roku

   szkolnym

-  planowanych metod,

   form sprawdzania

   wiadomości

-  kryteriów oceniania

-  zaplanowanego

   programu

-  wymaganych

   materiałów i przyborów

   do ćwiczeń

prezentacja podręcznika, diagnoza wiedzy i umiejętności wyniesionych

z gimnazjum

 

1

 

Przybliżenie uczniom układu i walorów podręcznika, określenie obowiązujących uczniów i nauczyciela zasad współpracy, ustalenie poziomu, od jakiego rozpocznie się praca w klasie I TAK

 

Wystąpienie nauczyciela

Zasady pracy, kryteria oceniania, zaplanowany program nauczyciel winien przekazać uczniom na piśmie, a ustnie skomentować.

 

 

kl. ...........................

 

dnia ........................

 

 

 

1.

Podstawowe wiadomości o krajobrazie

(sugerowane: 20 godzin, zaplanowano: 28 godzin)

 

 

 

Temat lub cykl lekcji

 

Liczba godzin

 

Cele

 

Metody i formy pracy

 

Pomoce dydaktyczne

 

Uwagi o realizacji

 

Pojęcie krajobrazu

 

 

2

 

Uczeń powinien umieć:

posłużyć  się  terminologią dotyczącą ochrony  i  kształtowania krajobrazu

 

 

Wykład informacyjny

 

 

PAK cz. II., Rozdzial I. 1.

 

kl.............................

 

dnia ........................

 

dnia ........................

 

Typy i zasoby krajobrazu

 

 

2

 

Uczeń powinien umieć: scharakteryzować typy oraz zasoby krajobrazu naturalnego Polski

 

 

Pokaz z objaśnieniem

 

PAK cz. II., Rozdzial I. 2.

 

kl. ...........................

 

dnia ........................

 

dnia ........................

 

Określanie związków pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego w różnych typach krajobrazu naturalnego Polski

 

 

3

 

Ćwiczenie

 

 

 

kl. ...........................

 

dnia ........................

 

dnia ........................

 

dnia ........................

 

 

Czynniki krajobrazotwórcze

 

 

2

 

Uczeń powinien umieć: określić walory przyrodnicze i estetyczne krajobrazu

 

 

Wykład informacyjny

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl