1.13 i 2.11, Drogi Kolejowe PK - Egzamin magisterski 2016
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
13. Nawierzchnie niekonwencjonalne
Aby odpowiedzieć na pytanie czym są naw. niekonwencjonalne należy zdefiniować naw. konwencjonalne. A to takie, które zbudowane są z podsypki tłuczniowej, podkładów, przytwierdzeń oraz szyn. Tak więc naw. niekonwencjonalne to wszystkie inne, czyli nie posiadające tłucznia w swojej budowie oraz podkładów strunobetonowych:
1) EBS - embeded block system firmy Tines, to betonowe bloczki polozone na matach wibroizolacyjnych oraz zalane do pewnej wysokości betonem
2) LVT - Low Vibration Truck - system firmy sonneville, podobny do EBS, rozniacy się tym, że betonowe bloczki zatopione są w gumowym „bucie”, który oddziela je od plyty betonowej, dzieki temu ma być lepsza redukcja wibracji i hałasu. Oto budowa: Od góry: bloczek, podkładka elastyczna i gumowy „but”.
Wspólne zalety EBS i LVT:
Wymiary to
dł: EBS ~50cm lub LVT ~67cm
szer: 30cm
wys: 21cm
ü efektywne tłumienie drgań
ü duza dokladność w geometrii toru
ü praktycznie nawierzchnie bezutrzymaniowe przez dłuuugi czas
ü brak przewodnosci elektrycznej
ü elastyczne kształtowanie odwodnienia
ü łatwe betonowanie
3) ERS - system szyny w otulinie szyna połozona jest w specjalnych rowkach w betonowej płycie na podkładkach elastycznych. Na bokach znajdują się rurki PCV zmniejszające zuzycie srodka zalewowego.
4) Mocowanie bezpośrednie - prosta sprawa: na betonowej płycie bezpośrednio do niej mocowane są szyny poprzez przytwierdzenia na odpowiednich przekładkach elastycznych
5) podkłady stalowe typu Y od ThyssenKruppa:
Stalowe podkłady o przekroju dwuteowym w kształcie litery Y. Długość 2,3m, szer: 1,16m. przy rozstawie 60cm.
Tabela 1
Y
strunobetonowe
803 podklady/km
1667/km
szerokosc toru 2,6m
szer. toru 3,2m
40% mniej podsypki na grubość: 39,5cm
51cm
6) Wariacją jest jeszcze podkład Y na podłożu asfaltowym
7) Nawierzchnia linowa (Gubałówka, San Francisco)
8) Zębata
11. Urządzenia SRK
Myślę, że nie ma co przepisywać i kopiować, wszystko jest pięknie opisane na:
http://www.transportszynowy.pl/usrk.php
[ Pobierz całość w formacie PDF ]