1.RÓŻNICE POMIĘDZY DROGĄ A ULICĄ, ulice egzamin
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. RÓŻNICE POMIĘDZY DROGĄ A ULICĄ
Ulica różni się od drogi, większą różnorodnością ruchu.
Droga jest to liniowa budowla łącząca określone miejsca w terenie, przeznaczona do ruchu i w niektórych przypadkach postoju pojazdów. Droga może też posłużyć do ruchu pieszego lub zwierząt.
Ulica jest to pas terenu prawnie wydzielony linami rozgraniczającymi przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz do ruchu pieszych, rowerzystów a ponadto do prowadzenia ciągów uzbrojenia inżynieryjnego. Ulica jest to droga leżąca na terenie zurbanizowanym lub przeznaczonym do urbanizacji. W niektórych przypadkach ulica może być samodzielnym ciągiem pieszym, ścieżka rowerową lub samodzielnym torowiskiem tramwajowym.
Główną funkcją drogi, w zależności od jej klasy jest połączenie głównych ośrodków gospodarczych, administracyjnych, turystycznych, obsługa ruchu międzynarodowego lub połączenie regionalnych ośrodków gospodarczych i administracyjnych ze sobą i z innymi ośrodkami. Drogi obsługują ruch zamiejski. Natomiast główną funkcją ulic jest zapewnienie funkcji komunikacyjnym w obrębie miasta czyli, zasięg powiązań w skali miasta/ zespołu miast oraz obsługa ruchu zamiejskiego. Ulice klasy E, GP, G i Z stanowią układ podstawowy i charakteryzują się w zależności od klasy ograniczeniami dostępności jezdni, ulice klasy D i L stanowią układ obsługujący i nie charakteryzują się żadnymi ograniczeniami dostępności jezdni. Poza funkcjami komunikacyjnymi, ulice mogą pełnić dodatkowe funkcje:
- wyznaczają granice obszarów o odmiennym sposobie użytkowania
- tworzą przestrzenie umożliwiające kontakty międzyludzkie – funkcja socjologiczna
- stanowią istotny element przestrzennej kompozycji miasta – funkcja przestrzenna, kompozycyjna
- umożliwiają prowadzenie uzbrojenie inżynieryjnego
W przekroju poprzecznym dróg znajdują się pasy ruchu przeznaczone dla ruchu pojazdów i pobocza, które ewentualnie mogą prowadzić ruch pieszych. W przekroju poprzecznym ulicy oprócz jezdni przeznaczonej dla ruchu pojazdów, mogą znaleźć się chodniki – umożliwiające ruchu pieszych, ścieżki rowerowe – umożliwiające ruchu rowerzystów, ciągi pieszo-jezdne – umożliwiające ruchu pieszo-rowerowy, torowiska tramwajowe – prowadzące ruchu tramwajowy, pasy postojowe (zatoki) - zlokalizowane bezpośrednio przy jezdni ulic klasy D, L, Z, G, wyjątkowo przy GP w przypadku modernizacji – umożliwiające postój pojazdów, dodatkowe pasy ruchu przeznaczone tylko i wyłącznie dla ruchu komunikacji zbiorowej.
Niweleta ulicy na ulicach klasy G i niżej w przeciwieństwie do niwelety dróg, powinna być dostosowana do istniejącej zabudowy, a wysokość robót ziemnych należy ograniczać max do 0,5m.
Różnice miedzy drogą a ulicą występują również w stosowanych nawierzchniach jezdni. Nawierzchnia uliczna w przeciwieństwie do nawierzchni drogowej powinna być cicha, bezpylna higieniczna i łatwa do mycia i czyszczenia, estetyczna i dostosowana do istniejącej zabudowy, powinna się charakteryzować szczelnością.
Odwodnienie na drogach realizowane jest za pomocą rowów drogowych, ewentualnie ścieków drogowych. Natomiast na ulicach zalecanym sposobem odwodnienia jest system kanalizacji, w skład, którego wchodzą ścieki uliczne i wpusty uliczne z podłączeniem do kanału. Na drogach kanalizacje stosuje się gdy nie ma możliwości odprowadzenia wody za pomocą urządzeń powierzchniowych lub wymagają tego względy ekologiczne.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]