011, Biskupski - Nieznana Wojna Hollywood Przeciwko Polsce 1939-1945
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mieczysław B.B. Biskupski
Wprowadzenie
koniec 1942 roku, wiele z nich charakteryzowało się wysokimi budżetami i udziałem największych gwiazd7. Francja również była często przedmiotem zainteresowania. Jak zauważa Bernard F. Dick, „frankofilia Hollywood podczas wojny przebiła nawet jego przedwojenną anglofilię. Francja (...) stała się symbolem wolności w okowach". Klęska militarna Francji, w przeciwieństwie do Polski, nastąpiła dużo wczes'niej niż się spodziewano, i nie była usprawiedliwiona okolicznościami. Co więcej, rząd Vichy pod przywództwem marszałka Petaina kolaborował z Niemcami, a francuscy żołnierze otworzyli nawet ogień do Amerykanów lądujących w Afryce Północnej w ramach Operacji Torch w listopadzie 1942 roku8.
Wreszcie, Czechosłowacja, którą podczas drugiej wojny światowej przedstawiano w filmach co najmniej sześć razy, albo i więcej. Wszystkie one były dla Czechów pochlebne9, mimo że
nie było w tym kraju zbrojnego oporu przeciw niemieckiej okupacji, a względna uległość ludności została określona przez Vojtecha Mastnego jako „klęska narodu". W rzeczy samej, najsłynniejszym bojownikiem ruchu oporu w historii hollywoodzkiego obrazu wojny był, mirabile dictu, Czech, Victor Laszló z Casablanki. Cierpienie kontynentalnej Europy jest więc przedstawiane Amerykanom nie poprzez obraz Polski, która stanowiłaby wygodny i wymowny przykład, lecz poprzez Czechosłowację, Norwegię i Francję, które w tej roli wypadły w najlepszym razie niezręcznie10. Hollywood postanowiło więc ignorować Polskę nawet wtedy, gdy, jak mogło się wydawać, w jego własnym interesie artystycznym było postępować przeciwnie11. Nawet federalny urząd zajmujący się monitorowaniem branży filmowej był zdziwiony ignorowaniem Polski przez Hollywood w czasie wojny. Jak zobaczymy, negatywny wizerunek ogólny Polski i Polaków stworzony przez Hollywood był kombinacją wielu
7 Wśród filmów poświęconych Norwegii znajdują się Edge of Darkness (1943) i The Moon Is Down (1943) Warner Brothers; Commandoes Strike at Dawn (1942) i First Comes Courage (1943) Columbii; Jhey Raid by Night (1942) studia PRC i Avengers (1942; znany również jako The Day Will Dawn), film produkcji brytyjskiej dystrybuowany przez Paramount. McLaughlin i Parry twierdzą, że Norwegia była popularnym tematem amerykańskich filmów ze względu na mężny opór Norwegów wobec niemieckiej inwazji. Nieprzekonująca teza.
8 Z ważniejszych filmów francuskiego ruchu oporu dotyczyły This Land Is Minę (1943) \Joan of Paris (1942) wytwórni RKO; The Pied Piper (1942), Tonight We Raid Calais (1943), Diplomatic Courier (1943) i Paris after Dark (1943) Twentieth Century-Fox; The Cross of Lorraine (1942), Assignment in Brittany (1943) i Reunion in France (1942) MGM; Uncertain Glory (1944) Warner Brothers; The Impostor (1944) i Paris Calling (1941) Universal; Paris Underground (1945) United Artists. Republic wypuściło też w 1943 roku brytyjski film At Dawn We Die.
9 Wśród filmów, których akcja dzieje się w Czechosłowacji, mamy Four Sons Twentieth Century-Fox (1940), Hitler's Madman (1943) MGM, Hangmen Also Die United Artists (1943), Hostages Paramount (1943) i Voice m the Wind PRC (1943). Wszystkie były dla Czechosłowacji dość pochlebne. Oprócz tego w 1943 roku MGM wypuściło film produkcji brytyjskiego Gainsborough Studios, znany pod tytułami Tartu i Sabotage Agent, a Paramount w 1942 roku nakręciło krotkometrażowy, piętnastominutowy film We Refuse to Die, nominowany do Oscara w kategorii „najlepszy dokument".
Powracającym motywem był Czech jako postać pozytywna i godna zaufania: w niskobudzetowym A Yank in Libya studia PRC zły nazistowski agent, próbujący podjudzić Arabów przeciw Brytyjczykom, udaje Czecha, aby zdobyć zaufanie Aliantów w Afryce Północnej. To fascynujący, prawie zapomniany film, kiepsko wyreżyserowany, ale dobrze zagrany. W Hangmen Also Die Czech mówi niemieckiemu urzędnikowi: „Nasi chłopi i robotnicy (...) sprzyjają Rosjanom".
10 Pomijam oczywiście całą kategorię filmów poświęconych Wielkiej Brytanii, niezliczonych i bez wyjątku pochlebnych.
11Since You Went Away (1944), praktycznie rzecz biorąc — Mrs. Miniver osadzona w Ameryce, przedstawia wyidealizowany obraz życia rodzinnego i stosunków rasowych. Pojawia się w nim uchodźca Sophie Koslowska, ślepo oddana Stanom Zjednoczonym. Pomimo wyraźnie polskiego nazwiska, zostaje wprost nazwana Czeszką. OWI, które uwielbiało przedstawianie mniejszości etnicznych Ameryki płaszczących się z wdzięczności wobec Stanów Zjednoczonych, uważało tę „Czeszkę" za doskonałą, w najważniejszej scenie z Sophie, Annę (Claudette Colbert) wyjaśnia swojemu mężowi, że sp...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]