They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

1. Prehistoria, DYPLOM, HASZ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Prehistoria

 

Treść i forma malarstwa prehistorycznego





Jeśli chodzi o tematy malarstwa, to można rozróżnić dwa główne działy: zwierzęta oraz znaki, do których należą również nieliczne wyobrażenia ludzi. Zwierzęta są zawsze ukazane z profilu, a ich wizerunki zdradzają ogromna dbałość o szczegóły. Można mówić o pewnego rodzaju naturalizmie. Pojawiają się wizerunki bóstw opiekuńczych, polowania oraz antropomorficzne postaci w przebraniach zwierzęcych.

           Malowidła z groty Lascaux

Kompozycje zwierzęce są odzwierciedleniem warunków środowiskowych występujących w paleolicie górnym. Można spotkać gatunki zwierząt występujących w zimnym klimacie np. renifery. Najczęściej ukazywanym zwierzęciem jest bizon i koń. Rzadko, ale zdarzają się malowidła mamutów czy obrośniętych sierścią nosorożców.



 

Postaci ludzkie są potraktowane schematycznie za pomocą                                       Malowidło z groty Lascaux

prostych figur geometrycznych i kresek. Częściowe malowidła ludzkiego ciała są namalowane w „pozytywie” i „negatywie” technika aerografii, czyli rozpylania farby wokół przyłożonej do ściany np. dłoni.                                                                                                 Odbicie dłoni w El Pendo                         W malowidłach używano węgla, ochry

             (odpowiednio prażona daje różne kolory od żółtego do brązu), magnezu, czyli barwników mineralnych, krwi, kredy, glinki. Farbę nakładano na natłuszczona ścianę : prymitywnym aerografem czyli przez wydmuchiwanie barwnika przez trzcinę lub kościaną rurkę, palcami, rodzajem prymitywnego pędzla, tamponem.

W przypadkach malowideł naskalnych ciężko mówić o polichromii gdyż były to tylko kontury zwierząt wypełnione jednym kolorem. Czasem wykorzystywano naturalny kolor skał by pozyskać różnorodność barwy.

 

Najważniejsze jaskinie i malowidła:

        Niaux (czyt. Nią)                      Lascaux (czyt.lasko)                 Altamira                        Rouffignac

 

 

 

                                  RZEŹBA  I  POCZĄTKI  ARCHITEKTURY  PREHISTORYCZNEJ

Rzeźba:

- małych wymiarów

-materiał:  kamień , kość , glina

- kości i płytki kamienne pokryte nacięciami  uszeregowanymi  w sposób celowy i przemyślany                                                                                    powstały prawdopodobnie w celu utrwalenia jakichś ważnych przeżyć lub wiadomości – są    symbolami myśli, pojęć),
- motywy abstrakcyjne, nieprzedstawiające żadnego kształtu znanego ze świata przyrody,

- przy pomocy prymitywnych narzędzi wywiercano w muszlach i kamykach otwory,  używano ich  w charakterze  wisiorków będących amuletami lub pełniących funkcję czysto estetyczną,

- postać ludzka pojawiła się najwcześniej w rzeźbie.
- figurki zwierzęta- później
-Największe skupiska znalezionych dzieł -  dzisiejsza Francja, Rosja, Czechy

- pierwsze zabytki (relikty) pochodzą sprzed ok. 50 tys. lat.

 

Postać Wenus:

- najczęściej postać kobiety matki z podkreślonymi cechami macierzyńskimi,

- przesadne kształty,

-twarz schematyczna, brak indywidualnych rysów

- nieproporcjonalne nogi i ręce

-zaakcentowane atrybuty kobiece ( wyolbrzymione piersi i biodra)

- ociężała sylwetka ( związana z macierzyństwem)

-nie przywiązywano wagi do wyglądu-piękna

-forma kubiczna, zwarta

-głowa z włosami pokrytymi żłobieniami

-często polichromowane czerwoną ochrą

 

Interpretacja postaci wenus :

- wielka matka – wyobrażenie życia i płodności

-matriarchat- oddawanie kobietom czci boskiej

-rodzaj amuletu

 

 

         Wenus z Willendorfu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

          Wenus z Brassenpouy

 



 



Wenus z rogiem z Laussel

 

 

 

 

 

 

 

 

- ok. 11cm

-22 000 – 25 000 lat p.n.e.

-materiał : kamień kredowy

-deformacja

- schematyczne włosy- 7 żłobień- liczba magiczna

-znaleziona w Austrii w wiosce Willendorf

- przebywa w Muzeum Historii Naturalnej we    Wiedniu

 

 

 

 

 

Sama głowa – unikat

 

 

 

 

 

 

 

 

-relief

-ok. 43 cm

22 000 – 18 000 lat p.n.e.

- zaakcentowane cechy kobiece,

- użycie czerwonej glinki ( prawdopodobnie symbol krwi, związek z ceremonią, kultem płodności)

-róg (półksiężyc) i 13 ciętych elementów – magiczna liczba, 13 dni księżyc jest w fazie rosnącej, 13  cykli księżycowych składa się na rok.

 



 

Idole

-Kamienne posągi bóstw

-kształty bardzo uproszczone, ledwie kojarzące się z postacią ludzką lub zwierzęcą

-brak bezpośredniej inspiracji przyrodą

-forma uogólniona czytana jako znak abstrakcyjny

 

 

 

Architektura:

- prymitywne domostwa : szałasy, ziemianki, nawodne budowle na palach)

 

 

                                     

                                                           Osada w Biskupinie





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Architektura monumentalna :

-olbrzymie , z grubsza ociosane  kamienie – megality

- rozsiane na wybrzeżach Europu, zwłaszcza północnej

-w różnych ustawieniach
-potężne, pionowe  słupy menhiry stoją pojedynczo, w szeregach lub kręgach, czasem kilku, zamkniętych jeden  w drugim. Ich centrum stanowiło miejsce składania ofiar – początki architektury sakralnej- służyły prawdopodobnie kultowi słońca,

- kręgi  tworzące zamknięte komory grobowe

- symboliczne bramy wiodące do wnętrza kręgu: dwa pionowe głazy nakryte trzecim , poziomym

( stanowią   o odkryciu prawa ciążenia i wspierania)
 

Stonehenge w Anglii południowo-zachodniej



 

 

- kromlech zbudowany z głazów wkopanych w ziemię i przykrytych innymi głazami (każdy głaz  wys. 4 m.       waga 25-40 ton)

-funkcje- obserwatorium astronomiczne, miejsce kultu, świątynia

 


 

                                            

 

 

        Aleja w Carnac



 

Sztuka o funkcji dekoracyjnej

-zdobienie naczyń, narzędzi, broni,
- wysoka dokładność wykonania biżuterii
- ornament - ścisły związek z przedmiotem, który zdobi, obiega naczynia w postaci pasów, pokrywa powierzchnię przedmiotów , podkreślając  ich naturalny kształt i wyodrębniając charakterystyczne miejsca
- motywy: abstrakcyjne o charakterze geometrycznym, organiczne, uproszczone sylwetki ludzi i zwierząt -kompozycja rytmiczna, pasowa, niekiedy symetryczna

 

Zręczność rąk, wyobraźnię, poczucie formy, precyzję wykonania  były kształtowane w toku doskonalenia

i obróbki przedmiotów codziennego użytku .

Od końca paleolitu nastąpiła ewolucja sztuki  w kierunku od naśladowania natury do wyrażania idei  od odwzorowywania do przetwarzania.

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl