2. Liryka, LiKG, Liryka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Liryka:
- odmiany: elegijna, jambiczna i meliczna.
- twórczość poetów lirycznych oddala się tematycznie od eposu (najbardziej do niego zbliżona jest elegia bojowa)
- często zwrócona ku aktualnym wydarzeniom chwili do tego stopnia, ze trąci publicystyka
- podłożem większej części poezji lirycznej są pieśni ludowe, zwłaszcza rytualne
- ze źródeł przedliterackich przeniknęły do liryki: miary wierszowe, związek z tańcem i obrzędowością, wewnętrzne udialogizowanie pieśni chóralnych, pozycja podmiotu lirycznego, pewne konkretne motywy itp.
- określenie pochodzi od inst. Najbardziej reprezentatywnego, lecz nie należy zapomnieć o całym szeregu innych inst.. strunowych pokrewnych lirze (kithára, fórminks, bárbitos, pektís, sambie i in.)
- aulos (zbliżony do klarnetu) mógł również tworzyć część akompaniamentu, muzycznego (przeważnie w elegii); towarzyszył wykonaniu typowo lirycznego gatunku – parosodionu
- poeci być może komponowali słowa pod melodię – melodia jako czynnik o ogromnej wadze; melodia mogła wpłynąć na ukształtowanie miar wierszowych
Melika:
- nazwa ta oddaje pieśniowy charakter greckich utworów lirycznych
- śpiew jako forma wykonywania utworów i akompaniament muzyczny
- w antycznej teorii sztuki słowo mélos ma dwa znaczenia: 1) melodia, muzyka; 2) utwór liryczny
MONODIA:
CHORODIA (pieśń chóralna):
● wykonywana przez pojedynczą osobę (pieśń solowa)
● wykonywana przez zespół (chorós)
● poeta monodyczny komponował słowa i muzykę
● bogatsza od monodii o zespołowy taniec
● każda strofa miała to same, nieskomplikowane metrum i była odśpiewana na tą samą melodię
● zróżnicowane miary wierszowe zw. z melodią i tańcem
● autor był również wykonawcą swoich kompozycji, śpiewając solo i grając na instr. strunowym
● poeta zalecał wykonanie utworu chórowi obywateli, a muzykę instrumentalną – zawodowym muzykom
●monodia związana ze społeczeństwem Eolów i Jonów, nawiązująca do tradycji tych ludów z kulturą mniej zbiorową niż indywidualną, dlatego znajduje się w niej zapis prywatnych doznań i osobistych uczuć
●mógł akompaniamentować chórowi na kitarze czy kitrze
● większe rozmiary i bardziej skomplikowany akompaniament muzyczny
● poeta jako dyrygent i nauczyciel- reżyser (mógł poprosić jednego ze swoich uczniów)
● w języku monodia zbliżała się zawsze do mowy codziennej, zabarwionej silnie regionalnym dialektem autora: eolskim (Safona, Alkajos), jońskim (Anakreont)
● TEMATYKA: mity opowiadające epizody z życia boga-adresata oraz maksyma moralna, zależna lub niezależna od mitu
● ośrodki rozwoju: dorycka Sparta
- utwory wykonywane bez akompaniamentu nazywano odami, a nie méle
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]