014, Biskupski - Nieznana Wojna Hollywood Przeciwko Polsce 1939-1945
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mieczysław B.B. Biskupski
Wprowadzenie
Dowodów na podejmowane przez Partię i jej sympatyków próby oczerniania Polski i promowania szkodliwych dla niej żądań sowieckich należy szukać w stworzonych przez ludzi Hollywood scenariuszach i ewolucji treści filmów, nad którymi pracowali, od momentu skierowania pomysłu do realizacji aż do gotowego produktu, jakim był film. Nie znajdziemy partyjnych dyrektyw nakazujących mówić źle o Polakach ani notatek scenarzystów, którzy wyjaśnialiby, że chcą pokazać Polskę w niekorzystnym świetle. W znacznej mierze odzwierciedla to niedawne spostrzeżenie Dana Georgakasa, że pomimo obfitości pamiętników, spośród których wiele napisanych zostało przez skruszonych ekskomunistów, nie wiemy praktycznie niczego o tym, co działo się na spotkaniach partyjnych w Hollywood. Według licznych przekazów odbywały się one często i trwały długo, ale zupełnie nie mamy pojęcia, czy omawiano na nich poszczególne scenariusze i ich wątki, czy nie17. Innymi słowy, tylko z twórczości członków Partii i jej licznych sympatyków ideologicznych możemy dowiedzieć się, co chcieli powiedzieć o Polsce i Polakach; nie mówią nam tego wprost.
To właśnie czynniki polityczne, a zwłaszcza zbieżność polityki amerykańskiego rządu z prosowieckimi zamiarami, w znacznym stopniu wyjaśniają podejście Hollywood do Polski i Polaków w czasie wojny. Są jednak także inne elementy. Wykorzystanie kina do przekazania nieżyczliwego obrazu Polski nie było wcale trudne, a to z powodu wielu czynników ułatwiających to zadanie. Po pierwsze, w Hollywood praktycznie nie było żądnych Polaków mających coś do powiedzenia, czy to spośród emigrantów, czy też urodzonych już w Ameryce. Wcześniej w branży filmowej działała pewna liczna prominentnych
Polaków, lecz w 1939 roku wśród kreatywnych postaci Hollywood, szefów wytwórni i ważniejszych aktorów nie było ich już prawie wcale. Nieliczni Polacy pozostający w Hollywood byli praktycznie niewidoczni, posługując się zmienionymi nazwiskami, unikając wszelkich kontaktów z Polonią i nie wiążąc się publicznie z Polską czy kwestiami polskimi. Po prostu nie było grupy, która instynktownie broniłaby sprawy polskiej. W latach dwudziestych potężne lobby irlandzkie, wykorzystując swoją dominującą pozycję w amerykańskim Kościele katolickim, bardzo skutecznie wymusiło na Hollywood stosowne traktowanie Irlandczyków i Kościoła. W przeciwieństwie do Irlandczyków Polacy nie tworzyli społeczności zdolnej naciskać na Hollywood. Polski rząd na uchodźstwie (ustanowiony po zajęciu Polski w 1939 roku) miał bolesną świadomość swojej słabości dyplomatycznej. Zmuszony do przyjęcia roli petenta zabiegającego o względy Amerykanów, nie mógł wspomóc takich starań.
Drugim czynnikiem paradoksalnie wpływającym na kwestie polskie w Hollywood był fakt, że było tam wielu Żydów, pochodzących głównie z Europy Wschodniej, którzy nie mieli sympatii dla Polski reprezentującej dla nich przeszłość, o której najchętniej by zapomnieli. Ta wrażliwa i delikatna kwestia jest zwykle „nerwowo pomijana", jak mówi Peter Novick, ale nie można jej zignorować18. Inaczej niż amerykańscy Polacy, przywiązani do ojczyzny przodków i lojalni wobec niej, polscy Żydzi kojarzyli Polskę z dyskryminacją i barierami rozwoju osobistego
1 społeczności. To, że wielu Polaków przybywało do Stanów
Zjednoczonych, zamierzając w kiedyś do ojczyzny wrócić, pod
czas gdy większość Żydów planowała tam zostać na stałe i zacząć
nowe życie, czyni między obu grupami istotną różnicę. Wojna
17 Lardner wspomina: „Bycie komunistą zajmowało dużo czasu. Chodziłem na różnego typu spotkania cztery czy pięć razy w tygodniu".
32
18 „Nie jesteśmy jedynie «ludem księgi», pisze Novick, ale też ludem hollywoodzkich filmów i seriali telewizyjnych".
33
[ Pobierz całość w formacie PDF ]