015, Biskupski - Nieznana Wojna Hollywood Przeciwko Polsce 1939-1945
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mieczysław B.B. Biskupski
Wprowadzenie
tylko pogłębiła ten podział. Przed wojną Polskę charakteryzowały poważne antysemickie uprzedzenia, które stały się wyraźniejsze i powszechniejsze w latach trzydziestych. Choć zakres tych uprzedzeń w przedwojennej Polsce pozostaje przedmiotem kontrowersji, nie ma wątpliwości, że część polskiego społeczeństwa miała antysemickie poglądy. Amerykańscy Żydzi niewątpliwie byli świadomi tych faktów, które, co zrozumiałe, wpływały na ich nastawienie wobec Polski.
Po rozpoczęciu wojny amerykańscy Polacy oczekiwali wychwalania polskich czynów i przedstawiania ze współczuciem polskich cierpień. Dla Żydów natomiast druga wojna światowa była nierozerwalnie związana z Holocaustem. Dla hollywoodzkich Żydów temat antysemityzmu w Europie od dawna był niebezpieczny i bolesny. Wojna te nastroje nasiliła. Holocaust miał miejsce głównie w Polsce, wobec czego po 1939 roku żydowscy potentaci z Hollywood byli jeszcze bardziej niechętni wobec omawiania polskich tematów. Podejście to wzmacniała administracja Roosevelta, która nie chciała podnoszenia kwestii typowo żydowskich w kontekście wojny19.
Omówienie sposobu traktowania Polski przez Hollywood jest wreszcie częścią szerszego tematu polskiej obecności w Ameryce. W ostatnich dziesięcioleciach wielu badaczy dostrzegło, że pod wieloma względami amerykańska kultura była nieprzyjazna wobec Polaków. Amerykańska literatura na ogół nie zajmuje się Polakami, a gdy się w niej pojawiają, są na ogół niesympatyczni i odgrywają marginalną rolę. Polscy pisarze w Ameryce są nieliczni i mało znani. Niewiele zrobili, by wzbogacić amerykańską literaturę opowieściami o swojej społeczności; nikomu też na tym specjalnie nie zależało. Amerykańska Polonia nie ma
wielkiego prestiżu i często czuła się pogardzana przez współobywateli. Polska, tak droga sercom Polaków w Ameryce, nigdy nie była istotna dla Waszyngtonu, tradycyjnie uznającego ją za sprawę drugorzędną, wartą tylko symbolicznych i często nieszczerych gestów. Jeśli amerykańscy Polacy od dawna podejrzewali, że Ameryka nie ma o nich najlepszego zdania, doskonałym miejscem do sprawdzenia tej tezy jest amerykańskie kino.
Siegfried Kracauer już pokolenie temu dostrzegł „permanentne oddziaływanie pomiędzy poglądami mas a zawartością oglądanych przez nie filmów". Choć więc „amerykańska publiczność dostaje to, czego Hollywood chce, żeby chciała", to „na dłuższą metę życzenia publiczności, wyraźne bądź ukryte, determinują charakter hollywoodzkich filmów". Hollywood miało bardzo wiele powodów, by w czasie drugiej wojny światowej przedstawiać kwestie polskie tak, jak to robiło. Takie podejście zachowało jednak swoje znaczenie w amerykańskiej kulturze dlatego, że taki właśnie obraz społeczeństwo to uważało za odpowiedni, a przynajmniej prawdopodobny. Jest to najobszerniejszy i najbardziej przygnębiający wątek niniejszego studium, nie będę go jednak badał. Mamy wystarczająco wiele do zrobienia.
19 OWI Roosevelta sprzeciwiało się wszelkim filmom kładącym nacisk na antysemityzm.
34
[ Pobierz całość w formacie PDF ]