019, INSTRUKCJE ITP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zakład Projektowania
i Doradztwa Technicznego Bydgoszcz
Instrukcja eksploatacji suwnicy
DTR-SDNE
20/20
Systemy Transportu Bliskiego Bydgoszcz
85-861 Bydgoszcz ul.Glinki 144
tel.0048 52 370 71 10 e-mail
fax 0048 52 370 71 11 www.panda.pl
Nazwa urządzenia : suwnica dwudźwigarowa z napędem
elektrycznym
typ SDNE
nr fabryczny 2465
rok prod. 2010
Bydgoszcz, sierpień 2010 r.
Spis treści
1. Opis budowy i działania.
2. Podstawowe zasady eksploatacji.
3. Instrukcja obsługi.
4. Instrukcja konserwacji.
5. Instrukcje przeglądów i remontów.
6. Instrukcja montażu.
Wykaz tablic:
Tab. I Dopuszczalne zużycie i sposób naprawy niektórych elementów suwnicy
Tab.II Usuwanie usterek instalacji elektrycznej.
Załączniki :
1. Instrukcja eksploatcji wciągnika
1. O p i s b u d o w y i d z i a ł a n i a.
1.1. Przeznaczenie.
Suwnica jest przeznaczona do prac transportowych w halach przemysłowych ,magazynach oraz warsztatach remontowych.
1.2 Warunki pracy
Jako normalne warunki otoczenia przyjmuje się temperaturę od -20 do +35 °C przy względnej wilgotności powietrza max 80 %. Suwnice wyposażone w urządzenia przeciwwiatrowe mogą być eksploatowane na wolnym powietrzu przy prędkości wiatru do 20 m/min. W czasie silnego wiatru np burzowego suwnica powinna być zakotwiona .
Suwnica nie może pracować w atmosferze żrących związków chemicznych oraz w otoczeniu pyłów i gazów o zagrożeniu wybuchem, pożarem itp.
1.3 Charakterystyka.
Zgodnie z PN-M-45000 suwnica jest zakwalifikowana do suwnic pomostowych o symbolu SWW 851-21.
1.4 Opis konstrukcji.
Suwnica składa się z konstrukcji nośnej ,mechanizmu jazdy ,wciągnika ,układu sterowania oraz urządzeń zabezpieczających
1.4.1 Konstrukcja nośna
Konstrukcja składa się z dwóch dźwigarów i dwóch czołownic . Dźwigar jest podstawowym zespołem nośnym suwnicy i jest wykonany w formir skrzynki jako konstrukcja spawana . Wielkość dźwigara jest zależna od rozpiętości i udźwigu. Na górnych pasach znajdują się szyny jazdne dla wciągnika.Dźwigar jest połączony z czołownicami przy pomocy spawania lub śrub.Dźwigar jest wyposażony w odboje dla ograniczenia jazdy wciągnika
Czołownica jest wykonana jako skrzynkowa konstrukcja spawana lub jest wykonana z rury prostokątnej .Na końcach czołownicy znajdują się zderzaki elastyczne ( np. gumowe) dla ograniczenia siły uderzenia o odbój. Czołownica jest wyposażona w koło nienapędzane i koło napędzane.Mechanizm napędowy jest zamocowany na podbudowie przyspawanej do czołownicy
6
4
3
5
2
1
rys. 1 Suwnica widok ogólny
1
konstrukcja nośna
2
czołownica
3
wciągnik elektryczny
4
zasilanie
5
pomost remontowy
6
napęd jazdy suwnicy
7
kaseta sterownicza lub nadajnik sterowania radiowego
1.4.2 Mechanizm jazdy suwnicy.
Suwnica jest wyposażona w 4 koła jezdne w tym dwa napędzane i dwa nienapędzane. Napęd każdego koła jest niezależny. Napęd składa się z reduktora i silnika samohamownego dwubiegoweego lub sterowanego częstotliwością .Jedno koło zębate przekładni otwartej znajduje się na wałku wyjściowym przekładni zamkniętej a drugie na kole jezdnym .
Koła jezdne są wyposażne w obrzeża.
1.4.3 Zawieszenie przewodów zasilających wciągnik.
Wciagnik jest zasilany w energię elektryczną za pomocą przewodu oponowego ( giętkich) zawieszonego na prowadnicy za pośrednictwem wózków kablowych na dźwigarze .
1.4.4 Wciągnik.
W suwnicy zastosowano dwa seryjne wciągniki linowe . Opis budowy wciągnika znajduje się w instrukcji eksploatacji wciągnika.
1.4.5 Urządzenia bezpieczeństwa.
Suwnica jest wyposażona w następujące urządzenia zabezpieczające:
1.4.5.1 odboje wciągnika - są to elementy stalowe znajdujące się na końcach dźwigara głównego ograniczające ruch wciągarki po dźwigarze . Zastosowano odboje przyspawane do dolnej półki dźwigara.
1.4.5.2 wyłacznik krańcowy mechanizmu podnoszenia –zabezpiecza suwnicę przed uderzeniem zblocza w konstrukcję stałą ,
1.4.5.3.wyłączniki krańcowe mechanizmów jazdy-właczniki dźwigniowe ,których celem sosowania jest zmniejszenie predkości jazdy przy dojeździe do odboj lub zatrzymanie zatrzymanie suwnic przed odbojem albo obie funkcje jednocześnie.
1.4.5.4 elektromechaniczny układ przeciążeniowy –zabezpiecza suwnicę przed podnoszeniem ładunków o masie większej od udźwigu
1.4.6. Sterowanie
Suwnica jest sterowna z poziomu roboczego przy pomocy kasety sterowniczej.Kaseta jest przymocowana do wciągnika .Kaseta jest wyposażona w przyciski po dwa dla każdego mechanizmu i przycisk STOP . Każdy przycisk posiada dwa położenia dla prędkości SZYBKO i WOLNO.Po uruchomieniu przycisku STOP wszystkie ruchy są zatrzymane i jego odblokowanie po wciśnięciu jest możliwe poprzez obrót .
Suwnica może być wyposażona w sytem sterowania radiowego. W czasie korzystania z sterowania radiowego sterowanie z kasety podwieszonej nie jest możliwe.Nadajnik sterowanoia radiowego ( „pilot”) spełnia takie same funkcje jak kaseta podwieszona.
W przypadku suwnic wyposażonych w dwa wciągniki kaseta lub pilot są dodatkowo wyposażone w przełącznik wyboru wciągników ,który umożliwia sterowanie wciagnikiem I lub II albo dwoma wciagnikami jednocześnie.
1.4.7. Wyposażenie elektryczne.
1.4.7.1 Wyposażenie elektryczne suwnicy stanowi:
- zbierak prądowy ,
- aparaty elektryczne ,
- silniki elektryczne ,
- kaseta sterownicza
1.4.7.2. Zasilanie suwnicy.
Suwnica jest zasilana prądem przemiennym o napięciu 400V i częstotliwości 50 Hz Przekazywanie energi odbywa sie przy pomocy ślizgowego typu trojeji lub szynoprzewodu. Do suwnicy jest zamocowany ślizgowy zbierak prądu Przekroje lini zasilającej powinny być tak dobrane, aby spadek napięcia nie był większy niż 5 %. Linia zasilająca powinna być wyposażona w wyłacznik dźwignicy odcinający wszystkie obwody elektryczne
1.4.7.2 Zabezpieczenia i blokady .
Układ elektryczny jest zabezpieczony przed skutkami zwarcia bezpiecznikami topikowymi o działaniu opóźnionym oraz wyłącznikami nadprądowymi o charakterystyce typu C.
1.4.8 Przejścia i dojścia w obrębie suwnicy
Nie przewiduje sie stałych przejść i dojść w obrebie suwnicy. Dostęp do mechanizmów i wyposażenia elektrycznego jest możliwy z poziomu roboczego ,przestawnych rusztowań lub ruchomych podestów roboczych.
1. 5 . Uwagi końcowe.
1.5.1. Przed przystąpieniem do eksploatacji urządzenie należy zarejestrować w Urzędzie Dozoru Technicznego.
1.5.2. Urządzenie mogą obsługiwać pracownicy posiadający uprawnienia UDT do obsługi suwnic zpoziomu roboczego.
1,5.3. Urządzenie powinno znajdować się pod stałym nadzorem konserwatora.
2. Instrukcja eksploatacji.
2.1. Warunki eksploatacji.
Jako zgodne z przeznaczeniem uważa się:
· podnoszenie ładunków o znanej masie nie przekraczającej udźwigu,
· użytkowanie zgodnie z grupą klasyfikacyjną ,
· obsugiwanie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje,
Jako niezgodne uważa się :
· przekraczanie dopuszczalnego udźwigu,
· obsługiwanie przyciągarki przez jedną osobe,
· ,
· podnoszenie osób,
· świadome najeżdżanie na wylaczniki krańcowe,
· załączanie impulsowe,
2.2 Konserwacja
Konserwację urządzenia należy wykonywać do 30 dni .
W czasie eksploatacji suwnicy należy prowadzić dziennik konserwacji suwnicy, w którym należy wpisywać na bieżąco przebieg eksploatacji, konserwacji i remontów
2.2. Personel obsługujący.
Bezpośrednią obsługę suwnicy wykonuje jeden suwnicowy na zmianę. Osoby wyznaczone do obsługi suwnicy powinny uzyskać uprawnienia do wykonywania swych obowiązków zgodnie z przepisami dozoru technicznego. Wskazane jest, aby w ciągu zmiany suwnicę obsługiwał jeden pracownik.
Bezpośredni nadzór suwnicy powinien spełniać uprawniony przez Dozór Techniczny konserwator.
2.3. Obsługa suwnicy.
2.3.1. Przygotowanie do pracy.
Przed uruchomieniem suwnicy przy rozpoczynaniu zmiany należy sprawdzić ogólnie stan mechanizmów, łańcuch ,hak , wyposażenie elektryczne oraz stan zawiesi.
2.3.2. Uruchomienie.
Suwnicę należy uruchomić bez obciążenia wykonując po kilka ruchów każdym z mechanizmów dla sprawdzenia ich działania. Po stwierdzeniu prawidłowego działania suwnicy bez obciążenia należy sprawdzić działanie jej mechanizmów pod obciążeniem. Szczególną uwagę należy zwrócić na działanie hamulców i urządzeń zabezpieczających.
Hamulce mechanizmu podnoszenia należy sprawdzić przez podniesienie ciężaru nominalnego na wysokość ok. 50 cm i opuszczenie go na 5 - 10 cm przy czym hamulec nie może wykazywać poślizgu.
2.3.3. Sterowanie.
Suwnicą należy tak pracować, aby poszczególne cykle robocze odbywały się przy możliwie najmniejszej ilości włączeń mechanizmów.
Silniki należy odpowiednio wcześnie wyłączyć aby nie dopuścić do zadziałania sprzęgła poślizgowego lub najeżdżania na odboje.
W razie niebezpieczeństwa suwnicowy powinien natychmiast wyłączyć suwnicę ( wszystkie mechanizmy) za pomocą przycisku "STOP".
Na podany sygnał "STOP" suwnicowy powinien natychmiast wyłączyć suwnicę bez względu na to przez kogo sygnał został podany.
Mechanizmów nie należy hamować przeciwprądem, z wyjątkiem sytuacji grożących niebezpieczeństwem.
2.3.4. Odstawienie suwnicy na postój.
Po zakończeniu pracy suwnicy suwnicowy zobowiązany jest do sprawdzenia stanu technicznego suwnicy ( uwagi o stanie technicznym należy wpisać do dziennika suwnicy) i odstawienia suwnicy na miejsce przeznaczone do postoju.
Odstawiając suwnice na postój należy:
Ø zdjąć ciężar i unieść zblocze do góry,
Ø zjechać suwnicą na miejsce postoju i założyć kotwice przeciwwatrowe.
Następnie należy wyłączyć zasilanie suwnicy przy pomocy wyłącznika suwnicy.
.
Przy wyłączeniu suwnicy z ruchu na dłuższy postój powyżej dwu tygodni należy aparaturę elektryczną odpowiednio zakonserwować wazeliną techniczną.
Po zakończeniu pracy wpisać do dziennika suwnicy czas zakończenia pracy i ewentualne niedomagania. Niedomagania należy dodatkowo zgłosić kierownictwu.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]