They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

01-IIIp, Klasa 3P

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1. SZUKAMY NASZEGO MIEJSCA W ŚWIECIE

1. Cele katechetyczne

Zwracamy uwagę na główny cel programu klasy trzeciej: przygotowanie do świadomej odpowiedzi na wezwanie Jezusa Chrystusa do udziału w Eucharystii. Zachęcamy do wytrwałego poznawania nauczania Jezusa.

 

2. Treści katechezy

Wprowadzamy uczniów ogólnie w główne treści roku katechetycznego związane z udziałem w Eucharystii, w Kościele, czyli w Jezusowej Wspólnocie Serc.

Rozmawiając z dziećmi o doświadczeniach z wakacji, włączamy je w modlitwę dziecka. Jednocześnie zwracamy uwagę dzieci, że w szkole mają poznawać świat i szukać w nim własnego miejsca. Uświadamiamy im, że człowiek może pełnić różne funkcje, posiadać wielorakie wykształcenie, pracować w rozmaitych zawodach i realizować różne powołania, ale najważniejsze jest to, aby był otwarty na wolę Boga, który chce zawsze dobra człowieka, jego zbawienia. Człowiek przez całe życie dąży do zbawienia. W szkole, na różnych przedmiotach, a przede wszystkim na lekcjach religii uczy się lepiej poznawać wolę Boga co do własnej drogi życiowej. Uświadamiamy dzieciom, że Bóg zawsze troszczy się o nie, zarówno w każdym dniu jak i przy wyborze drogi życiowej. Potrzeba jednak modlitwy w każdej sytuacji życia, czytania Pisma Świętego i udziału w Eucharystii, aby lepiej poznawać drogę wyznaczoną przez Boga każdemu człowiekowi.

 

3. Zadania nauczyciela religii

Podjęcie współpracy z rodzicami i duszpasterzami w opracowaniu pastoralno- katechetycznych form wychowywania uczniów do systematycznego, świadomego i czynnego uczestniczenia we Mszy świętej.

 

4. Metody i środki

Stosujemy metodę pracy z tekstem, z podręcznikiem i „Zeszytem ucznia” oraz inscenizację.

Pomoce: – podręcznik i „Zeszyt ucznia”.

 

5. Propozycja katechezy

 

A. Wprowadzenie do katechezy

Odczytujemy opowiadanie ze strony 9. i 10. podręcznika ucznia i prosimy, aby dzieci opowiedziały własnymi słowami wydarzenie, z którym się zapoznały.

 

Druga możliwość to inscenizowanie opowiadania. Wybieramy wtedy bohaterów: mamę, tatę, dziecko, pomnik Mickiewicza i przechodniów. Pamiętamy, aby każdy uczeń był zaangażowany. Po inscenizacji prosimy dzieci o wypowiedzenie ich własnych doświadczeń

i wakacyjnych spostrzeżeń. Po rozmowie proponujemy modlitwę spontaniczno-dziękczynną za czas wakacji i modlitwę prośby o dobrą pracę w nowym roku szkolnym.

 

B. Odkrywamy wezwanie Boga

Po modlitwie polecamy, by uczniowie przyglądnęli się ilustracji na stronie 11. podręcznika i odkryli, jaki zawód mogą w przyszłości spełniać poszczególne osoby (nauczycielki, pielęgniarki lub lekarza, ojca rodziny, muzyka, mechanika, informatyka, sportowca itd.). Zwracamy uwagę uczniów, że właśnie w szkole oni także przygotowują się do różnych zawodów. Dlatego poznają świat i różne możliwości pracy. Potem prosimy uczniów o wykonanie ćwiczenia 1. w ich zeszycie na stronie 4. (ćwiczenie 2. ze strony 4. mogą uczniowie wykonać w domu). Z kolei polecamy, by uczniowie zwrócili uwagę na ilustracje na stronie 12. podręcznika i dostrzegli dzieci z poprzedniej ilustracji zgromadzone na Mszy świętej. Stawiamy pytanie, dlaczego te same dzieci są na Eucharystii. Być może uczniowie odkryją, że w każdej pracy, wykonywaniu zawodu potrzebna jest człowiekowi pomoc Boga, że tylko przy Bożej pomocy możemy odkryć właściwe nasze powołanie, wolę Boga wobec nas. W przeciwnym wypadku katecheta naprowadza dzieci na znaczenie Eucharystii w ich życiu.

 

C. Odpowiadamy na wezwanie Boże

Odpowiedzią na odkryte wezwanie Boże może być zwrócenie uwagi uczniów, że każdy z nich w szkole przygotowuje się do życia, do spełniania zawodu a także do udziału w Eucharystii. Stąd ważne jest podjęcie postanowienia, że przez cały rok uczniowie będą pilnie się uczyć i uczęszczać na Mszę świętą w każdą niedzielę, święta oraz w pierwsze piątki miesiąca.

 

Notatka:

W szkole przygotowujemy się do różnych zawodów. W każdym zawodzie potrzebna jest Boża pomoc.

Podczas Eucharystii spotykamy się z Bogiem, poznajemy Jego wolę i otrzymujemy łaski do dobrego spełniania naszych obowiązków.

              Praca w domu

1.              Powtórzyć formułę spowiedzi.

2.              Z podręcznika str. 9-12.

3.              W ćwiczeniach str. 3-4.

 

D. Utrwalanie – praca ucznia

Utrwalenie może stanowić także modlitwa zaproponowana u góry strony 12. podręcznika. Innym sposobem utrwalenia może być przeczytanie wiersza ze strony 6. podręcznika i polecenie, aby dzieci w domu pięknie pokolorowały zamieszczony w ich zeszycie na stronie 3. dzwon oraz napisały na dole do czego wzywa nas głos dzwonu, zwłaszcza w niedzielę.

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia

Wiedza – co uczeń wie?

Uczeń wie, że w tym roku będzie poznawał treść i sens Eucharystii.

Umiejętności – co uczeń potrafi?

Uczeń potrafi opowiedzieć, do jakiej odpowiedzialności przygotowują się dzieci przez obecne zajęcia.

Interioryzacja wartości – co uczeń ceni?

Uczeń jest pozytywnie umotywowany do pracy na katechezie.

 

6. Współpraca z rodziną i parafią

Przekazanie rodzicom (opiekunom) listu od dzieci, w którym znajduje się ich prośba o pomoc w realizacji programu katechezy oraz o wspólną lekturę tekstu: „Przeczytajmy razem!”.

 

 

           

 

 

 

 

          

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

Notatka:

W szkole przygotowujemy się do różnych zawodów. W każdym zawodzie potrzebna jest Boża pomoc.

Podczas Eucharystii spotykamy się z Bogiem, poznajemy Jego wolę i otrzymujemy łaski do dobrego spełniania naszych obowiązków.

 

6

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl