They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

01 luty 2002, Magazyn Rajdowy WRC

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WRC
1
SPIS TREŒCI
Drodzy
Czytelnicy,
Aktualnoœci
39
Bezpieczne ogl¹danie
rajdów
10 przykazañ bezpiecznego ogl¹dania rajdów
5
Z kraju
„Po prostu da³em z siebie wszystko...”
- Tomek Kuchar opowiada o swoich
wra¿eniach z Rajdu Szwecji.
Nareszcie. Zaczyna siê
nowy rajdowy sezon, a my
po pó³rocznych przygotowaniach odda-
jemy w Pañstwa rêce pierwszy numer
Magazynu Rajdowego WRC. Oddajemy
go z niepokojem, ale i nadziej¹, ¿e za-
proponowana przez nas formu³a pisma
przypadnie mi³oœnikom rajdów do gu-
stu. Mieszcz¹ siê w niej relacje z kolej-
nych krajowych i zagranicznych imprez
rajdowych, ale te¿ i pe³na gama tema-
tów „oko³orajdowych”. W pierwszym nu-
merze szczególnie polecamy podsumo-
wanie spraw bezpieczeñstwa sezonu
2001, ró¿nice pomiêdzy rajdowymi i se-
ryjnymi uk³adami hamulcowymi oraz test
porównawczy starej i nowej wersji Sub-
aru Imprezy.
WRC chcemy redagowaæ razem z na-
szymi Czytelnikami, s³uchaæ ich s¹dów,
spe³niaæ ich oczekiwania. Gor¹co pro-
simy wiêc o nadsy³anie opinii tak na te-
mat pierwszego numeru pisma, jak i su-
gestii dotycz¹cych treœci kolejnych.
Prosimy nie zwlekaæ. Nastêpny numer
ju¿ za 2 tygodnie.
Samochody
7
...i z zagranicy
Virtual Spectator - dziêki temu systemowi
ju¿ nied³ugo bêdzie mo¿na œledziæ
eliminacje RSMΠna ekranach swoich
komputerów. Wybierasz zawodnika,
wybierasz kamerê...
40
Opel Corsa Super 1600
Przedstawiamy
najnowsz¹
rajdow¹ broñ
powracaj¹-
cych na
odcinki
specjalne
Waldemara
Doskocza
i Jarka
Pinelesa
Imprezy rajdowe
8
Rajd Szwecji
Fini po raz kolejny niepokonani.
Polacy po raz kolejny nie dojechali do mety.
Œwiat rajdów
42
Która Impreza lepsza?
Stara czy nowa
Z pomoc¹ Bartka Baniowskiego
redakcja WRC testuje oba modele
kultowego Subaru. Nowa Impreza jest
technicznie doskonalsza, ale
... brak jej sportowego ducha.
16
Wywiad: David Richards
„Król” Rajdowych Samochodowych
Mistrzostw Œwiata planuje uruchomienie
telewizyjnych transmisji na ¿ywo
z poszczególnych mistrzowskich eliminacji
18
Wywiad:
Janusz Kulig
Do chwili obecnej
Mistrz Polski
nie jest pewny
swoich startów
w Mistrzostwach
Europy.
22
Szko³a Rajdowej Jazdy
Waldemara Doskocza cz.1
W pierwszym odcinku poznajemy tajniki
prawid³owej pozycji za kierownic¹,
organizacji treningu i
...szybkiego startu na odcinku specjalnym.
26
Rajdy w USA
W Ameryce wszystko jest inaczej.
Tak¿e w rajdach - pilot nie ma klasycznych
notatek, jeŸdzi siê wy³¹cznie po szutrach,
a w klasie „Open” dozwolone s¹ wszelkie
mo¿liwe przeróbki.
28
Kalendarz imprez
rajdowych 2002
31
Grzegorz Gac o sezonie
2001
Eliminacji Mistrzostw Polski jest w tym roku
wiêcej, ale mog¹ byæ za to znacznie krótsze.
32
Punkty w sosie w³asnym...
...czyli jak liczyæ rajdowe klasyfikacje.
34
Bezpieczeñstwo po polsku
Pomimo poprawy zabezpieczenia tras wci¹¿
dochodzi na nich do tragicznych wydarzeñ.
Przypominamy najwiêksze wypadki sezonu 2001
Grzegorz Krajewski
Redakcja
Aleja Korfantego 79, 40-161 Katowice
tel. (032) 259-23-18, tel./fax (032) 259-24-43
internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski
e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Redaktora Naczelnego
Bartosz G³owacki
e-mail: glowacki@wrc.net.pl
Zespó³
Wojciech Garbarz, Tomasz Króliczek
Igor Tomasiak, Maciej Lehrer
Biuro Reklamy
tel./fax (032) 259-23-18
e-mail: reklama@wrc.net.pl
internet: www.reklama.wrc.net.pl
Piotr Rusin – Dyrektor
e-mail: rusin@wrc.net.pl
Prenumerata
internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Sk³ad
Adamczyk & Szandar
Internet: www.as.net.pl
Tel.: (032) 781-50-10
Druk
Winkowski Sp. z o. o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Redakcja nie zwraca materia³ów niezamówionych
oraz zastrzega prawo redagowania nadsy³anych
tekstów. Redakcja nie odpowiada za treœæ
zamieszczanych reklam i og³oszeñ. Sprzeda¿
numerów aktualnych i archiwalnych po cenie ni¿szej
od ceny detalicznej ustalonej przez wydawcê jest
nielegalna i grozi odpowiedzialnoœci¹ karn¹.
Technika rajdowa
46
Rajdowe opony zimowe
Rajdowe opony zimowe nie musz¹ dobrze
siê sprawdzaæ w ka¿dych warunkach.
Musz¹ sprawdzaæ siê doskonale, ale tylko
w œciœle okreœlonych warunkach.
48
Uk³ady hamulcowe
Prezentujemy pe³ne dossier porównuj¹ce
„cywilne” i rajdowe uk³ady hamulcowe.
Rajd zimowy
54
ZapowiedŸ Rajdu
Zimowego
Mapki, opisy tras oesów, godziny
przejazdów, zdjêcia najciekawszych
zakrêtów - czyli wszystko o zbli¿aj¹cym siê
Rajdzie Zimowym.
Varia
59
Ankieta
Wype³nij j¹ i wyœlij do naszej redakcji.
Wœród odpowiadaj¹cych wylosujemy
1 przeja¿d¿kê samochodem rajdowym
z Sebastianem Fryczem i 10 rocznych
prenumerat WRC.
60
Gie³da sprzêtu rajdowego
Dziœ 76 og³oszeñ sprzeda¿y "mocnych"
samochodów.
62
Strefa zgniotu
Co Wojtkowi Walczukowi le¿y na w¹trobie?
WRC
3
AKTUALNOŒCI: Z kraju
PLANY
KRAJOWEJ
CZO£ÓWKI
Na kilka dni przed Rajdem Zimo-
wym wielu czo³owych polskich kie-
rowców nie mia³o jeszcze do koñca
sprecyzowanych planów dotycz¹-
cych zbli¿aj¹cego siê sezonu.
Mistrz Polski Janusz Kulig planuje
starty poza granicami kraju, g³ównie w
eliminacjach Mistrzostw Europy. W
Polsce prawdopodobnie zobaczymy
go wy³¹cznie na wybranych imprezach
(byæ mo¿e bêdzie to Rajd Krakowski i
Polski). Iloœæ zagranicznych startów nie
jest jeszcze okreœlona ze wzglêdu na
k³opoty z „zapiêciem” bud¿etu.
Z obozu Leszka Kuzaja przez d³u-
gi czas dociera³y ro¿ne, czasami
sprzeczne informacje. Mówi³o siê o
prawie pewnym kontrakcie z PTF, w
którego barwach Krakowianin mia³
startowaæ Seatem Cordob¹ WRC w
foto: M. Kosiñski
GRUPA N:
PARADA EVO VI-EK
Do ostatniej
chwili nie
by³y sprecy-
zowane
plany Leszka
Kuzaja.
WW grupie N4 na trasach Rajdu
Zimowego zobaczymy w przewa¿aj¹-
cej wiêkszoœci za³ogi znane z ubie-
g³ego sezonu.
Najwczeœniej, bo jeszcze w grud-
niu, przestawi³a swoje plany jedyna
kobieca za³oga - Magdy: Cieœlik i Lu-
kas. Strategicznego sponsora - pro-
ducenta soków Karotka - bêdzie w
tym roku wspieraæ firma Luk, a kra-
kowska za³oga pojawi siê na wszyst-
kich elimacjach mistrzostw Polski.
Bia³o-pomarañczowego Lancera Evo
VI wypo¿yczanego od Zbyszka Ste-
ca zobaczymy tak¿e na niektórych
eliminachach Pucharu PZM.
Takim samym samochodem, przy-
gotowanym równie¿ przez polski od-
dzia³ Ralliartu, wystartuje Tomasz Czo-
pik. N-kowy Mistrz Polski 2000, pilo-
towany przez £ukasza Wroñskiego,
zapowiada w tym roku ostr¹ walkê o
mistrzowski laur. G³ównym sponso-
rem pozostanie nadal firma Excellent.
Pe³nym bud¿etem na rok 2002
dysponuje tak¿e Pawe³ Dytko. Zbli¿a-
j¹cy siê sezon bêdzie dla nyskiego
kierowcy czwartym z kolei rokiem w
N-grupowym Lancerze. Po powrocie
ze Szwecji nowa Evo VI-tka w bar-
wach Petro-Oil Grupa Orlen RT poja-
wi siê na trasach wszystkich 9 elimi-
nacji RSMP. Druga rajdówka Paw³a
(Lancer Evo VI) bêdzie wynajmowa-
na.
Starty w ca³ym cyklu zapowiada
tak¿e najm³odszy z klanu Steców -
Mariusz. Drugi sezon w rajdach tego
m³odego kierowca rozpocznie siê od
Rajdu Zimowego, gdzie pojawi siê do-
brze znan¹ Evo III-k¹. W dalszej czê-
œci sezonu wys³u¿on¹ rajdówkê naj-
prawdopodobnej zast¹pi Lancer Evo
VI a szeroki program startów obejmie
równie¿ wyœcigi górskie i rallycross.
Kolejny rok w N-ce zapowiada Mi-
cha³ So³owow. Ekscentryczny kielec-
ki biznesmen przymierza³ siê do Co-
rolli WRC, jednak ostatecznie zdecy-
dowa³ siê na starty jednym ze swoich
Lancerów.
Znan¹ z poprzedniego sezonu Im-
prez¹ wystartuje Bart³omiej Baniow-
ski, który planuje w trakcie sezonu za-
ma ju¿ zapewnione starty w czterech
asfaltowych eliminacjach. Jednak po
bardzo udanym wystêpie w Rajdzie
Szwecji, Tomek ma nadziejê, ¿e Hy-
undai dopuœci go równie¿ do startów
w kilku szutrowych eliminacjach
RSMŒ. Krajowe starty zesz³y nieste-
ty na dalszy plan. Sponsorom jednak
bardzo zale¿y na starcie w Polsce i
je¿eli do tego dojdzie, bêdzie to z
pewnoœci¹ Rajd Polski.
£ukasz Sztuka i Zbigniew Cieœlar,
wystartuj¹ podobnie jak w roku ubie-
g³ym, Seatem Cordob¹ WRC. Pro-
gram startów w barwach Iberia Mo-
tor Poland nie przewiduje zagranicz-
nych wystêpów. Jak zapewnia sam
£ukasz, ju¿ od Rajdu Zimowego bê-
dzie ostro walczy³ o najwy¿sze lokaty
w Mistrzostwach Polski.
Wielki comeback na rajdowe trasy
zapowiada Robert Gryczyñski. Mistrz
Polski z 1998 roku prowadzi obecnie
negocjacje ze sponsorami na temat
startów w samochodzie WRC. Niestety
œl¹sk¹ za³ogê zobaczymy najwczeœniej
na Rajdzie Krakowskim. Kierowca za-
powiada równie¿ wystêpy zagraniczne,
prawdopodobnie jedn¹ lub dwie elimi-
nacje Mistrzostw Œwiata oraz Rajd
Waldviertel (dawny Semperit).
Na trasy powracaj¹ tak¿e doskona-
le znani Waldemar Doskocz i Jaros³aw
Pineles. Oboje usi¹d¹ za sterami no-
wych A-grupowych Opli Corsa Super
1600 w barwach EFL-Corsa Rally.
W Polanicy nie zobaczymy nieste-
ty zesz³orocznego wicemistrza Polski.
Ho³ek do ostatniej chwili nie mia³ spre-
cyzowanych planów odnoœnie po-
cz¹tku tegorocznego sezonu. Dalsza
czêœæ sezonu, równie¿ stoi pod zna-
kiem zapytania. Nieoficjalne Ÿród³a
donosz¹ o planach startów w mistrzo-
stwach œwiata lub Europy oraz o jed-
nym starcie na „w³asnym podwórku”
- w Rajdzie Kormoran. Miejmy nadzie-
jê, ¿e zobaczymy Ho³ka w jak najwiêk-
szej liczbie eliminacji krajowego
championatu.
W tym sezonie nie zobaczymy tych
panów razem w jednym samochodzie.
Starty popularnego „Ho³ka” stoj¹ pod
du¿ym znakiem zapytania.
Sebastain Frycz
pomimo pewnego
zdobycia mistrza
grupy N, jak na
razie nie zdo³a³
pozyskaæ nowych
sponsorów.
W Rajdzie
Zimowym
wyst¹pi
w wys³u¿onym,
ale jak¿e
„zas³u¿onym”
Lancerze Evo V.
mistrzostwach Polski. Dwa tygodnie
przez Rajdem Zimowym mia³ ukazaæ
siê oficjalny komunikat nowego ze-
spo³u. Jednak zamiast niego pojawi-
³y siê spekulacje na temat Peugeota
206, które równie szybko ucich³y.
Ostatecznie najbardziej prawdopo-
dobna wersja mówi o kontrakcie na
cztery-piêæ eliminacji ME (wsp. 20),
a przy sprzyjaj¹cych okolicznoœciach
równie¿ na RSMP. Jednak do chwili
zamkniêcia numeru pewny by³o jedy-
nie to, ¿e pilotem Kuzaja w tym roku
bêdzie Maciej Wis³awski.
Bardziej sprecyzowane plany ma
ubieg³oroczny zwyciêzca Rajdu Kar-
konoskiego - Tomasz Kuchar. Plany
Tomka i jego pilota Maæka Szczepa-
niaka, skupiaj¹ siê wokó³ mistrzostw
œwiata. Aktualnie wroc³awska za³oga
Bracia Dytko
kolejny sezon
zalicz¹
w barwach
Petro-Oil.
(tk)
Marek Marlboro, Sobieski
i Mocne nie zobaczymy w tym
sezonie na rajdowych samo-
chodach. Odejœcie tytonio-
wych sponsorów bardzo
pokrzy¿owa³o plany naszych
czo³owych rajdowców.
foto: GK
Subaru
Baniowskiego
bêdzie
"rodzynkiem"
wœród zalewu
Lancerów.
4
WRC
AKTUALNOŒCI: Z kraju
foto: GK
Popularne "Karotki" jako jedne z pierwszych zapewni³y finanso-
wanie swoich startów. Bycie "rodzynkem" w mêskim cieœcie ma
swoje plusy.
foto: Piotr Rusin
Racing Show to impreza g³ównie dla mi³oœników tuningu wizualnego.
Rajdowych elementów za du¿o nie znajdziemy.
NA RACING SHOW PO STAREMU
foto: GK
foto: GK
W dniach 1-4.02 br. odby³a siê w
Warszawie ju¿ po raz szósty corocz-
na wystawa pod nazw¹ Racing
Show. Atrakcyjna nazwa obiecuje
wiele, jednak podobnie jak w latach
ubieg³ych, sportu samochodowego
by³o jak na lekarstwo. Wystawa by³a
skierowana g³ównie do fanów tunin-
gu optycznego. Ospoilerowane sa-
mochody na szerokich ko³ach, z
przyciemnianymi szybami stanowi³y
sedno wystawy. Wœród bogatej listy
oferowanych akcesoriów mo¿na by³o
znaleŸæ ozdobne listwy nawet do po-
czciwego Trabanta. Akcent rajdowy
stanowi³y cztery samochody: Mitsu-
bishi Lancer Evo VI (po¿yczony z pol-
skiego Ralliartu) w barwach zespo³u
Mariusza Steca, Subaru Imprezy Da-
riusza Polety³y i Rados³awa Nara-
dowskiego, a tak¿e jedyna A-grupo-
wa rajdówka - Renault Megane, któ-
r¹ w mistrzostwach Polski wystartu-
je Marcin Opa³ka. Za 22 z³, bo tyle
kosztowa³ wstêp, mo¿na by³o tak¿e
zasi¹œæ za kierownic¹ rallycrosso-
wych 106-tek Oleksiaka i Laskow-
skiego, zajrzeæ pod maskê Polone-
za-Stratos i porównaæ wyœcigow¹
Alfê Romeo Roberta Kisiela z cywil-
n¹ wersj¹ Lancera Evo VII.
mianê rajdówki na nowy model Sub-
aru.
Zbigniew Gabryœ przywióz³ z Wê-
gier Mitsubishi Lancera Evo IV. Uta-
lentowany kierowca z podbeskidzia
wystartuje w tym roku najprawdo-
podobniej znów za w³asne pieni¹-
dze.
Zesz³oroczny mistrz Grupy N, Se-
bastian Frycz zdecydowanie chcia³-
by zmieniæ samochód, jednak w Raj-
dzie Zimowym pojedzie jeszcze swo-
j¹ star¹ rajdówk¹ (Mitsubishi Lancer
Evo V), wyposa¿on¹ jedynie w nowy
- zupe³nie seryjny - silnik. Sponsora-
mi mistrzowskiej za³ogi Frycz/Wod-
niak w tym rajdzie bêdzie Castrol i
Forch.
Niezbyt kolorowo wygl¹da nato-
miast sytuacja kolejnego czo³owego
kierowcy zesz³ego sezonu - Micha³a
Bêbenka. Bud¿et obejmuje na razie
jedynie dwie pierwsze eliminacje,
g³ównie dziêki wiernemu sponsorwi -
firmie Gamabik-Bis. Bracia Bêbenko-
wie wyrusz¹ na trasy w egzemplarzu
Mitsubishi, którym Janusz Kulig star-
towa³ w Szwecji.
Zupe³nie nie s¹ pewni swoich star-
tów Robert Herba i Marcin Turski. W
Rajdzie Zimowym nie wyst¹pi¹. Co
bêdzie póŸniej - nie wiadomo. Wiado-
mo natomiast, ¿e Herba bêdzie pod-
czas pierwszej eliminacji RSMP pe³-
ni³ rolê "lodowego szpiega" w teamie
Tomasza Czopika.
(jg)
(bg)
WWW.AUTOKLUB.PL
ZAMIAST MOTOWIZJI
powiedzia³ Marcin
Kwiatkowski. Pro-
gram bêdzie siê nazy-
wa³ „www.auto-
klub.pl”, czyli dok³ad-
nie tak samo, jak po-
pularny serwis inter-
netowy o sportach sa-
mochodowych pro-
wadzony przez ekipê
Marcina Kwiatkow-
skiego. - Przywi¹zali-
œmy siê do tej nazwy,
wielu spêdzaliœmy
ni¹ sen z oczu. Szko-
da by³oby to wszyst-
ko przekreœliæ. Serwi-
sy internetowe s¹
dziœ nadal deficyto-
we, ale liczymy, ¿e
maria¿ z programem
telewizyjnym pozwoli przetrwaæ ten
trudny okres.
foto: GK
PUCHAR
PZMOT
- A8 I N4
DOPUSZ-
CZONE
10 lutego obradowa³a
Komisja Rajdowa PZM, któ-
ra wbrew wczeœniejszym
ustaleniom postanowi³a, ¿e
samochody klasy A8 i N4
bêd¹ jednak dopuszczone
do zdobywania punktów do
licencji RI. Oficjaln¹ zmianê
regulaminu Pucharu musi
jeszcze zatwierdziæ GKSS.
Ju¿ 19 lutego br. w
Telewizji Puls (dawniej
TV Niepokalanów) wy-
startuje nowy program
motoryzacyjny. Sze-
fem projektu jest zna-
ny dziennikarz rajdowy
- Marcin Kwiatkowski.
Program bêdzie poru-
sza³ tematykê ogólno-
motoryzacyjn¹, ale
40% czasu antenowe-
go przeznaczono na
sport samochodowy.
„Myœlê, ¿e te 40 pro-
cent i tak przyci¹gnie
naszych wiernych fa-
nów. Postaramy siê,
¿eby nasze relacje z
rajdów by³y równie
dobre, jak te w Moto-
wiadomoœciach czy Motowizji. Byæ
mo¿e uda siê namówiæ Puls na to,
by pokazywaæ relacje zupe³nie od-
dzielnie, w osobnym programie.
Wtedy mielibyœmy wiêksze mo¿li-
woœci, wiêcej czasu na pokazanie
walki we wszystkich klasach.” -
foto: gk
Wystêpy Marcina Turskiego stoj¹ pod du¿ym
znakiem zapytania. Na Rajdzie Zimowym nie
zobaczymy go.
Marcin Kwiatkowski
uruchamia kolejny
rajdowo - motoryza-
cyjny program.
BIESZCZADZKI
RAJD ZIMOWY
ODWO£ANY !
po przejechaniu rajdówek mo¿e siê
oberwaæ ca³kiem. Nie jesteœmy
tego w stanie w tak krótkim czasie
naprawiæ.
Organizator, który chcia³by ko-
niecznie przeprowadziæ ten rajd w wa-
runkach zimowych, zwróci³ siê wiêc
do PZMotu o wyznaczenie nowego
terminu na listopad lub grudzieñ br.
Ale czy bêdzie wtedy œnieg?
(tk)
Nie odby³ siê zapowiadany na 9
lutego br. „I Bieszczadzki Rajd Zimo-
wy”. Jak powiedzia³ organizator An-
drzej Marsza³ek - W jednym miejscu
na trasie powsta³o osuwisko, które
(bg)
Ju¿ za dwa tygodnie
w dziale Aktualnoœci
kalendarium KJS-ów.
WRC
5
 AKTUALNOŒCI: Z kraju
PO PROSTU
DA£EM Z SIEBIE
WSZYSTKO...
Z Tomkiem Kucharem rozmawialiœmy
tu¿ po jego powrocie z Rajdu Szwecji.
oesem trzy Corolle WRC by³y ko³o sie-
bie. Kolejno zajmowaliœmy 11, 12 i 13
miejsce, a ró¿nica pomiêdzy nami by³a
piêtnastosekundowa. Wszyscy posta-
wili na ostatni, 40-sto kilometrowy od-
cinek specjalny. Mieliœmy strefy serwi-
sowe obok siebie, powyci¹galiœmy z sa-
mochodów ko³a zapasowe, lewarki, by
odci¹¿yæ samochody. Po¿egnaliœmy siê
z serwisem; ja powiedzia³em, ¿e nie
obiecujê, ¿e wrócê. Zamierzaliœmy je-
chaæ „max atak”. Patrzyliœmy na siebie
z kamienn¹ twarz¹. Ten kto by wypad³
najlepiej na tym odcinku, ten po prostu
wygra³ by nasz wewnêtrzny Corolla
Cup. No i tak te¿ siê sta³o - wszyscy
pojechaliœmy na sto procent mo¿liwo-
œci. Ja w³aœciwie na sto dwadzieœcia
procent swoich umiejêtnoœci. Pojecha-
liœmy wszystko, po prostu wszystko, na
zabój trzy Corolle. Przegrywa³em przed
tym oesem 7 sekund z Pykälistö, a wy-
gra³em oes 6,2, wiêc zabrak³o mi 0,8
sekundy ¿eby byæ przed nim. Z Henni-
giem uda³o mi siê wygraæ 2 sekundy.
Startowa³em za Pykälistö - jecha³ na sto
procent, widzia³em jego tor jazdy. Po-
szed³ „dzid¹”, od krawêdzi do krawê-
dzi drogi, czasami zahaczaj¹c o jakieœ
kamienie. To by³ oes mojego ¿ycia. Cie-
szê siê, ¿e to akurat ja go wygra³em. W
generalnej klasyfikacji odcinek wygra³
Richard Burns, który œciga³ siê z Sain-
zem o trzecie miejsce. Przegra³em z
nim 36 sekund na 40 km czyli mniej
ni¿ sekundê na kilometrze. Myœlê, ¿e
nie ma siê czego wstydziæ. Ale gdyby
jeszcze raz mi kazali tak przejechaæ ten
odcinek, nie zrobi³bym tego - drugi raz
by siê nie uda³o.
Na odcinkach specjalnych osi¹-
ga³eœ czêsto lepsze wyniki ni¿ inni
kierowcy fabryczni Hyundaia. Czy
pojawi³ siê jakiœ pozytywny ko-
mentarz z Zespo³u Fabrycznego?
Tak. Jak wczeœniej powiedzia³em,
to by³ nasz plan. Wcale nie przewidy-
wa³em, ¿e skoñczê ten rajd, ponie-
wa¿ przy takim tempie ka¿dy odcinek
móg³ byæ ostatnim. Myœlê, ¿e poka-
zaliœmy siê z dobrej strony i ca³e sze-
fostwo Hyundaia by³o pod du¿ym wra-
¿eniem.
Pokazaliœcie, ¿e potraficie jeŸ-
dziæ szybko po luŸnych nawierzch-
niach, czy mo¿e teraz zwiêkszy³a
siê szansa na starty w rajdach szu-
trowych?.
Na to te¿ liczê. Liczê, ¿e dziêki
temu uda mi siê pojechaæ Hyundaiem
w paru rajdach szutrowych, ale na
razie nic nie zosta³o potwierdzone.
Miejmy nadziejê, ¿e dziêki Rajdowi
Szwecji, udowodniliœmy, ¿e potrafimy
jeŸdziæ szybko po luŸnych nawierzch-
niach.
Jecha³eœ Toyot¹ Coroll¹. Co
mo¿esz powiedzieæ o przygotowa-
niu i specyfikacji tego samocho-
du?
To nasz samochód z zesz³ego
roku. Auto w specyfikacji `99, czyli
najnowszej, które kiedyœ nale¿a³o do
Abdullaha Bakhashaba.
Po podpisaniu kontraktu z Ze-
spo³em Fabrycznym Hyundaia,
mówi³eœ, ¿e ten sezon poœwiêcisz
na naukê, ale ju¿ w Norwegii wy-
gra³eœ trzy odcinki specjalne. Czy
mo¿na powiedzieæ, ¿e bardzo
szybko siê uczysz?
Mo¿na by takie wnioski wyci¹gn¹æ,
ale ja wiem, ¿e dla mnie najtrudniej-
szym sprawdzianem bêd¹ rajdy asfal-
towe. Te drogi s¹ bardzo krête, w¹-
skie, czêsto nad przepaœciami. Nie
jest ³atwo po nich jeŸdziæ, a co do-
piero siê œcigaæ. Myœlê, ¿e po prostu
muszê siê obyæ z tymi drogami. Nie
poddam siê, bêdê jeŸdzi³ najlepiej jak
potrafiê.
Za 2 tygodnie w WRC
obszerny wywiad
z Tomkiem Kucharem.
Renata Niezbecka: Twój start w
Rajdzie Szwecji okaza³ siê jednym
z najlepszych wyników polskich
kierowców rajdowych, a ju¿ na
pewno najlepszym wynikiem spo-
œród wszystkich Twoich startów
poza granicami kraju. Jak to sko-
mentujesz?
Tomasz Kuchar: Bez komentarza.
Ja siê tym nie podniecam. Po prostu
da³em z siebie wszystko albo nawet
jeszcze wiêcej. Dlatego tak wysz³o.
Otrzyma³em propozycje startów Hy-
undaiem w rajdach asfaltowych i
chcia³em udowodniæ wszystkim, ¿e
potrafiê szybko jeŸdziæ po œliskim -
czyli po szutrze i œniegu. Wydaje mi
siê, ¿e uda³o siê zrealizowaæ ten plan,
poniewa¿ szefostwo Hyundaia by³o
pod du¿ym wra¿eniem naszych cza-
sów.
Które odcinki Rajdu Szwecji
by³y dla Ciebie najtrudniejsze?
Wszystkie odcinki w Szwecji by³y
trudne. Natomiast dla mnie osobiœcie
najtrudniejszy by³ drugi dzieñ - jecha-
liœmy w niesamowitych koleinach i
b³ocie. Za wszelk¹ cenê chcieliœmy
dotrzymaæ tempa zawodnikom jad¹-
cym z przodu. I czasami okazywa³o
siê, ¿e nie ma szans, ¿e nasze czasy,
w tych warunkach, s¹ du¿o, du¿o gor-
sze. Pierwszego dnia by³o jeszcze
zimno, wszystko by³o zamarzniête i
by³o du¿o lodu. Drugi dzieñ to du¿o
b³ota i kamieni. Z³apaliœmy trzy kap-
cie, uszkodziliœmy przewód hamulco-
wy. Dlatego myœlê, ¿e drugi dzieñ by³
najciê¿szy. Ale nie, nie marudzê - by³o
œwietnie.
Kilka razy byliœcie poza tras¹.
Dlaczego?
To jest normalne. Rajdy do Mi-
strzostw Œwiata to s¹ piekielnie ciê¿-
kie imprezy, nie da siê ich porównaæ
z ¿adn¹ eliminacj¹, czy Mistrzostw
Polski, czy Europy. Tutaj naprawdê
ka¿dy ma problemy i prawie ka¿dy wy-
pada poza drogê. Aby utrzymaæ tem-
po Skandynawów trzeba jechaæ ca³y
czas na sto procent mo¿liwoœci. Ca³y
czas. Miejscami nawet na sto dwa-
dzieœcia. A wiadomo, ¿e na Mistrzo-
stwach Œwiata jest bardzo ograniczo-
na mo¿liwoœæ zapoznania siê z tras¹ -
tylko dwa przejazdy. Zdarza³o siê tak,
¿e nasz opis nie do koñca by³ popraw-
ny. Pojawi³y siê b³êdy - jakiœ zakrêt tro-
szeczkê Ÿle opisany... za szybko w
niego wjechaliœmy... Parê razy byli-
œmy poza drog¹ ale to sporadyczne
historie.
Na ostatnim i najtrudniejszym
odcinku Rajdu Szwecji - Hagfors -
uzyskaliœcie swój najlepszy czas
zostawiaj¹c w tyle wielu utytu³owa-
nych kierowców. Jakie to jest
uczucie?
Super, by³o œwietnie. Mieliœmy swój
wewnêtrzny Toyota Corolla Cup. By³o
czterech zawodników w Toyotach,
trzech Skandynawów, no i my. By³ Jus-
si Välimäki, nowy fiñski talent. By³ Ju-
uso Pykälistö, objawienie sprzed kilku
sezonów, piekielnie szybki by³y mistrz
grupy N. Trzeci zawodnik to Henning
Solberg, który jest chyba oœmiokrotnym
Mistrzem Norwegii. Walka ca³y czas
by³a bardzo wyrównana, tylko Jussi je-
cha³ troszeczkê wolniej. Przed ostatnim
6
WRC
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl