01-Vp, Klasa 5P
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TEMAT: KSIĘGA SŁOWA BOŻEGO
Cel dydaktyczny: zapoznanie z rolą Pisma Świętego w życiu chrześcijanina
Cel wychowawczy: zachęcenie do świadomej lektury Pisma Świętego.
NrTREŚĆMETODYPOMOCE
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
3.
Zainteresowanie tematem:
Powiedzcie mi proszę po co są biblioteki?
Czy łatwo byłoby wypożyczać książki gdyby wszystkie były ułożone „ciurkiem”?
Jakie istnieją normy, które pozwalają porządkować zbiory biblioteczne? (szeregowanie tematyczne)
Proszę zatem to uczynić: (załącznik1)
Praca w grupach.
Analiza pracy. Książki należało ułożyć następująco.
Atlasy.
1. Atlas geograficzny
2. Atlas historyczny
3. Atlas biblijny
4. Mapy administracyjne
Książki przedmiotowe.
5. Dzieje Polski
6. Zbiór zadań z matematyki
7. Mowa ojczysta
8. Geografia
9. Matematyka
Lektury.
10. Przygody Tomka Soyera
11. Pinokio
12. O psie, który jeździł koleją
13. Akademia Pana Kleksa
Słowniki.
14. Słownik Terminów literackich.
15. Słownik poprawnej polszczyzny
16. Słownik ortograficzny
17. Słownik angielsko-polski
18. Zadania ułamkowe
19. Przygody Kubusia Puchatka
Moi drodzy. Wśród wielu książek jest jedna wyjątkowa księga. Księga, która dla każdego chrześcijanina jest księgą bardzo ważną. Kto wie co to za księga? (Pismo św.)
TEMAT: KSIĘGA SŁOWA BOŻEGO
Pogadanka
Praca w grupach
Pogadanka
Spis książek dla uczniów
4.
Wymiar eklezjalny:
Powiedzcie mi:
Co to jest Biblia?
Jak powstało Pismo Święte? (autorzy natchnieni)
Jak dzielimy Pismo Święte?
Ile jest ksiąg biblijnych? (27-NT; 45-ST)
Co zawiera Stary i Nowy Testament? (historię zbawienia)
Otwórzcie podręcznik na s. 13 i powiedzcie mi dlaczego akurat w ten sposób zostały ułożone księgi NT? (może być trudność)
Popatrzcie:
· Ewangelie przedstawiają życie Jezusa.
· Dzieje Apostolskie opisują życie pierwszej wspólnoty Kościoła
· Listy apostolskie zawierają między innymi pouczenia i wskazówki dla wspólnot chrześcijańskich.
· Wreszcie Apokalipsa, czyli Objawienie św. Jana w sposób symboliczny przedstawia ostateczny triumf Kościoła.
Pogadanka
Praca z podręcznikiem
5.
Wymiar egzystencjalny:
Człowiek w swoim życiu poszukuje autorytetów. Dla małego dziecka często będzie to mama lub tata, później starszy kolega, czasem nauczyciel, ksiądz. Dzieje się tak dlatego, że aby dobrze, godnie żyć potrzebujemy pewnych wskazań. Takich wskazań do dobrego życia udzielił nam też Pan Bóg. Są one zawarte w Piśmie Świętym. Dziś spróbujemy zobaczyć, jaka jest nasza relacja do tej świętej Księgi.
Jak doskonale wiemy Apostołowie, wypełniając polecenie Chrystusa, nauczaniem ustnym, przykładami i instytucjami przekazali to, co otrzymali z ust Chrystusa. Wspierani natchnieniem Ducha Świętego, na piśmie utrwalili wieść o zbawieniu. Apostołowie pozostawili nam biskupów przekazując im swoje stanowisko nauczycielskie. Tak więc Tradycja św. i Pismo św. obu Testamentów są jakby zwierciadłem, w którym Kościół pielgrzymujący na ziemi ogląda Boga, od którego wszystko otrzymuje, aż zostanie doprowadzony do oglądania Go twarzą w twarz. A to co przekazali nam Apostołowie przyczynia się do prowadzenia świętego życia przez lud Boży i do pomnażania w nim wiary. I tak Kościół w swej nauce, życiu i kulcie uwiecznia i przekazuje wszystkim pokoleniom to wszystko, czym on jest i to wszystko, w co wierzy.
Wykład
6.
Wymiar biblijny:
Teraz zastanówmy się do czego może się w naszym życiu przydać Pismo Święte i dlaczego jest tak ważne dla chrześcijanina? – młodzież podaje propozycje.
Otrzymane wypowiedzi konfrontujemy z tekstami 2 Tm 3, 16-17 – (do czego?) i 2 P 1, 16-21 – (dlaczego tak ważne?).
2 Tm 3, 16-17.
Wszelkie Pismo od Boga natchnione [jest] i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do kształcenia w sprawiedliwości - aby człowiek Boży był doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu.
2 P 1, 16-21
Nie za wymyślonymi bowiem mitami postępowaliśmy wtedy, gdy daliśmy wam poznać moc i przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa, ale ]nauczaliśmy] jako naoczni świadkowie Jego wielkości. Otrzymał bowiem od Boga Ojca cześć i chwałę, gdy taki oto głos Go doszedł od wspaniałego Majestatu: To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie. I słyszeliśmy, jak ten głos doszedł z nieba, kiedy z Nim razem byliśmy na górze świętej. Mamy jednak mocniejszą, prorocką mowę, a dobrze zrobicie, jeżeli będziecie przy niej trwali jak przy lampie, która świeci w ciemnym miejscu, aż dzień zaświta, a gwiazda poranna wzejdzie w waszych sercach. To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyjaśnienia. Nie z woli bowiem ludzkiej zostało kiedyś przyniesione proroctwo, ale kierowani Duchem Świętym mówili [od Boga] święci ludzie.
Analiza tekstów.
Praca w grupach
Odczyt
Pismo św.
7.
Wymiar liturgiczny:
Proszę powstać.
Słowu Boga chcemy wierzyć, dlatego teraz wspólnie wyznajmy wiarę w Jego moc. Powtarzając po każdym wezwaniu: Wierzymy.
P: Wierzymy Boże że, Ty sam przemawiasz do nas, na kartach Pisma Świętego,
K: Wierzymy
P: Wierzymy Boże że, Ty, sam mówisz, kim dla nas jesteś, że jesteś Bogiem jedynym,
K: Wierzymy
P: Boże, wierzymy że Twoje słowo może przemienić nasze życie,
K: Wierzymy .
Ojcze nasz…
Modlitwa
8.
Podsumowanie:
Zapis notatki:
Pismo Święte tworzą 73 księgi. 46 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu. Najważniejszymi księgami Biblii są 4 Ewangelie. „Ewangelia” znaczy Dobra Nowina o Jezusie Chrystusie.
Wklejamy do zeszytu schemat do uzupełnienia
Zapis do zeszytu
9.
Zadanie domowe:
Przeczytam dowolny fragment Pisma św. (1 rozdział)
10.
Modlitwa końcowa:
Załącznik1.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]