01. WYKLADY dla kandydatow na instruktora, Prawo jazdy, Dla instruktorów, Dydaktyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przedmiot: METODYKA NAUCZANIA
Tematy: str.
1. Proces nauczania:
a/ podstawowe definicje, .......................................................................................
- Metodyka
- dydaktyka
b/ ogniwa procesu nauczania......................................................................................
c/ zasady nauczania /kształcenia/...............................................................................
d/ metody nauczania.....................................................................................................
e/ formy nauczania.......................................................................................................
2. Środki dydaktyczne:
- film dydaktyczny,
- programy komputerowe,
- makiety, plansze, foliogramy, itp.
3. Kształtowanie umiejętności zawodowych:
- podstawowe pojęcia motoryki.
4. Szkolenie dorosłych
a/ system szkolnictwa,
b/ potrzeba uczenia się,
c/ samokształcenie dorosłych /organizacja/
d/ uwagi ogólne.
5. Technika pracy umysłowej /motywacje/:
a/ motywy uczenia się,
b/ cechy i formy uczenia się,
c/ praca z książką i sporządzanie notatek,
d/ higiena pracy umysłowej.
6. Konspekty zajęć teoretycznych i praktycznych.
7. Kontrola i ocena w nauczaniu:
a/ plan nauczania kandydatów na kierowców,
b/ ocenianie kwalifikacji kandydata na kierowcę,
c/ charakterystyka absolwenta,
d/ podział tematyczny i czasowy zajęć na kursach prawa jazdy,
8. Rodzaje i formy egzaminowania:
9. Testy wiadomości i umiejętności
- wady i zalety
10. Zasady przeprowadzania państwowych egzaminów teoretycznych i praktycznych.
PODSTAWOWE DEFINICJE:
METODYKA:
1. Metodyka – (gr.) 1. Zbiór zasad dotyczących sposobów wykorzystywania jakiejś pracy lub trybu postępowania prowadzącego do określonego celu.
2. W pedagogiceà dydaktyka szczegółowa jakiegoś przedmiotu szkolnego
omawiającego cele i sposób nauczania tego przedmiotu( z greckiego).
- wg Słownika języka polskiego wyd. II .
2. Metodyka – (gr.) – w znaczeniu ogólnymà zespół wytycznych dotyczących sposobów postępowania efektywnych ze względów na określony cel.
- wg Encyklopedii powszechnej PWN.
DYDAKTYKA:
Termin ten wywodzi się z języka greckiego; trzy pojęcia 1. didacticos - pouczający
2. didasco - uczę, nauczam
3. didascalos - nauczyciel
Początkowo dydaktykę uważano za sztukę lub za teorię nauczania.
Inne definicje:
- dydaktyka – (wg M. Baranowskiego) określa zasady i sposoby łatwego i skutecznego udzielania nauki, odpowiada ona na pytanie, czego (przedmioty i materiał nauczania), jak (metody), gdzie (miejsce) należy uczyć i kto ma uczyć,
- dydaktyka – (wg M. Heilperna) jest to nauka „mająca na celu rozważanie zasad, sposobów i warunków udzielania wiedzy i różnych umiejętności”, rozważa ona istotę nauczania, cel, warunki (miejsce, czas) i okoliczności nauczania, przedmioty nauczania, kogo ma uczyć, sposoby uczenia (systemu, metody), środki pomocnicze, wyniki nauczania,
- dydaktyka – (wg L. Zarzeckiego) jest ogólna, nie podaje przepisów postępowania, lecz „zajmuje się sprawą przedstawienia najogólniejszych zasad nauczania”,
- dydaktyka – (wg W. Okoń) zajmuje się badaniem czynności nauczycieli i uczniów w ich wzajemnym związku,
- dydaktyka – (wg W. Okonia) jest nauką o kształceniu, jego celach i treściach oraz o jego metodach, środkach i organizacji,
- dydaktyka – (wg Cz. Kupisiewicza) zajmuje się analizą wszelkiego uczenia się i nauczania organizowanego w sposób świadomy, systematyczny i planowy, inaczej – analizą wszystkich czynności składających się na proces nauczania – uczenia się.
Podsumowując można stwierdzić: dydaktyka ogólna może odnosić zarówno do wszystkich elementów procesu kształcenia(celów, treści, metod itd.), jak i do wybranych(np. celów i treści).
We współczesnej dydaktyce zakres jej pojęcia rozszerza się na cały zakres zadań, procesu dydaktycznego, czyli nauczycieli i uczniów, cele, treści, wartości, metody i środki, warunki i organizacja.
OGNIWA PROCESU NAUCZANIA
Df procesu kształcenia /jest kilka/:
- to system powiązanej ze sobą działalności nauczyciela i uczniów, w toku którego tworzone są niezbędne warunki do świadomego i trwałego przyswajania przez uczniów wiadomości, umiejętności i nawyków przewidzianych w programie nauczania.
Co to jest:
1/ Nauczanie ?
Wg – W. Okonia – to planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami
polegająca na wywoływaniu i utrwalaniu zmian ich wiedzy,
dyspozycji, postępowania i całej osobowości – pod wpływem
uczenia się i opanowania wiedzy, przeżywania wartości i
własnej działalności praktycznej.
2/ Uczenie się ?
Wg W. Okonia – to proces, w toku którego na podstawie poznania, ćwiczenia i
doświadczenia powstają nowe formy zachowania się i działania
lub ulegają zmianom formy wcześniej nabyte.
Zatem – na proces kształcenia składają się trzy elementy - osoby i stosunki
zachodzące między nimi, a przede wszystkim:
1/ nauczyciel, jako nadawca informacji /treści/ i organizator procesu uczenia się
uczących,
2/ uczący się, jako odbiorcy informacji i wykonawcy określonych czynności
związanych z percepcją /spostrzeganiem/, recepcją /rozumieniem/
oraz przetwarzaniem /stosowaniem/ wiadomości w praktyce,
3/ projektodawcy modeli teoretycznych, czynnościowych i materialnych.
Czynności uczenia się, to takie które wykonywane są przez uczącego się dla przyswojenia przez siebie określonego zasobu wiadomości, umiejętności teoretycznych i praktycznych, a także ukształtowania nawyków i postaw celem wykonywania odpowiednich funkcji zawodowych i niezawodowych.
Czynności nauczania polegają przede wszystkim na planowym, systematycznym i racjonalnym:
8organizowaniu procesu uczenia się uczących się;
8przekazywania gotowych wiadomości i wzorów umiejętności oraz zachowań
uczących się;
8kontrolowaniu przyswojenia przez nich wiadomości, umiejętności i nawyków oraz
podstaw niezbędnych do wykonywania określonych funkcji zawodowych,
społecznych i osobistych;
8podejmowaniu ewentualnych działań w przypadku niewystarczającego opanowania
wiadomości, umiejętności i postaw.
Idąc dalej tym tokiem myślenia można stwierdzić, że proces kształcenia potocznie można określić jako proces nauczania-uczenia się, gdyż:
- czynności nauczyciela to „nauczania”,
- czynności ucznia to „uczenie się”.
A więc, proces kształcenia to logicznie zwarty układ czynności nauczyciela i uczących się, mający na celu spowodowanie pożądanych zmian w sferze psychosomatycznej każdego z uczących się.
Uczący się to inaczej uczeń, uczestnik zajęć kursowych, student, itp.
Do podstawowych warunków teoretycznych procesu dydaktycznego należą:
- zasady,
- metody,
- formy nauczania i uczenia się.
Do warunków materialnych:
- pomieszczenie,
- teren otwarty
z wyposażeniem w odpowiedni sprzęt oraz środki dydaktyczne /rys. niżej/.
Zasady
nauczania
i uczenia się
Metodynauczania
i uczenia się
Formy pracy
nauczyciela
i uczącego się
Nauczyciel
/wykładowca, instruktor,
lektor i inni/
Cele i treści kształcenia
/uczeń, uczestnik kursu i inni/
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]