016, INSTRUKCJE ITP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Systemy Transportu Bliskiego Panda
Bydgoszcz
Instrukcja eksploatacji
----------
sierpień 2010
SUWNICA BRAMOWA DWUWCIĄGNIKOWA
16/17
Nazwa urządzenia: suwnica bramowa dwuwciągnikowa z napędem elektrycznym
typ: ------
nr fabryczny: brak
rok prod.: 1977
Bydgoszcz , lipiec 2010 r.
Spis treści
1. Opis budowy i działania.
2. Instrukcja eksploatacji.
3. Instrukcja obsługi.
4. Instrukcja konserwacji.
5. Instrukcje przeglądów i remontów.
6. Instrukcja montażu.
Wykaz tablic:
Tab. I Dopuszczalne zużycie i sposób naprawy niektórych elementów suwnicy
Tab.II Usuwanie usterek instalacji elektrycznej.
Załączniki :
1. Dokumentacja techniczno-ruchowa wciągników z wykazem części zamiennych.
2. Instrukcja obsługi. Silniki trójfazowe DR/DV/DT/DTE/DVE, asynchroniczne serwomotory CT/CV.
3. Instrukcja obsługi. Przekładnie. Typoszeregi R..7, F..7,K..7,S..7, Spiroplan® W.
1. O p i s b u d o w y i d z i a ł a n i a.
1.1. Przeznaczenie.
Suwnica jest przeznaczona do transportu ładunku. Jako normalne warunki otoczenia przyjmuje się temperaturę od -20 do +35 °C przy względnej wilgotności powietrza max 80 %.
Suwnica nie może pracować w atmosferze żrących związków chemicznych oraz w otoczeniu pyłów i gazów o zagrożeniu wybuchem, pożarem itp.
1.2 Charakterystyka.
Zgodnie z PN-M-45000 suwnica jest zakwalifikowana do suwnic bramowych o symbolu SWW 851-23.
1.3 Opis konstrukcji.
Suwnica składa się z konstrukcji nośnej, mechanizmu jazdy, dwóch wciągników i układu sterowania. W skład suwnicy wchodzą również urządzenia zabezpieczające
1.3.1 Konstrukcja nośna rys. (S-542-1.0)
Konstrukcja ma formę ramy i składa się z dźwigara oraz dwóch podpór. Rama jest przymocowana do dwóch czołownic .
Dźwigar jest podstawowym zespołem nośnym suwnicy i jest wykonany z dwuteownika. Wielkość dźwigara jest zależna od rozpiętości i udźwigu. Dolna półka dźwigara stanowi jezdnię dla wciągnika. Dźwigar jest połączony z podporami przy pomocy śrub lub złączy spawanych.
Czołownica jest wyposażona w koła jezdne umożliwiające przemieszczanie się konstrukcji nośnej suwnicy po szynach.
1.3.2 Mechanizm napędu jazdy suwnicy.( rys. S-755-2.1)
Suwnica jest wyposażona w dwa indywidualne zespoły napędowe. Zespół napędowy składa się z silnika elektrycznego z hamulcem tarczowym i przekładni zębatej płaskiej zamkniętej. Silnik z przekładnią i hamulcem stanowią jeden zespół. Na czopie wału przekłani jest osadzone koło jezdne suwnicy. Silnik napędowy jest to silnik asynchroniczny klatkowy.
1.3.3 Zawieszenie przewodów zasilających wciągnik.
Wciągniki są zasilane w energię elektryczną za pomocą przewodu oponowych (giętkich) zawieszonych na wuzkach kablowych prowadzonych dla jednego wciągnika na lince stalowej, a dla drugiego w profilu C.
1.3.4 Wciągnik.
Na suwnicy zmontowano seryjne wciągniki linowe produkcji bułgarskiej. Opis budowy wciągników znajduje się w odrębnych DTR.
1.3.5 Urządzenia bezpieczeństwa.
Suwnica jest wyposażona w następujące urządzenia zabezpieczające:
1.3.5.1 łapy oporowe – są to elementy ,które zabezpieczają suwnicę przed skutkami pęknięcia koła lub osi koła.
1.3.5.2 zderzaki suwnicy - są to elementy gumowe znajdujące się na czołownicach służące do amortyzacji uderzenia suwnicy o odbój.
1.3.5.3 odboje wciągnika - są to elementy stalowe wyposażone w nakładkę gumową znajdujące się na końcach dźwigara głównego ograniczające ruch wciągników po dźwigarze.
1.3.5.4 wyłącznik krańcowy mechanizmu jazdy suwnicy – jest to urządzenie elektryczne zabezpieczające przed uderzeniem suwnicy o odbój
1.3.6. Sterowanie
Suwnica jest sterowna z poziomu roboczego przy pomocy kasety sterowniczej. Ze względu na niedużą rozpiętość kaseta jest przymocowana do jednego z wciągników. Kaseta jest wyposażona w sześć przycisków po dwa dla każdego mechanizmu, przycisk załącz, przycisk STOP oraz przełącznik wyboru wciągników. Przycisk STOP jest typu grzybkowego i jego odblokowanie po wciśnięciu jest możliwe przez obrót
1.3.7. Wyposażenie elektryczne.
1.3.7.1 Wyposażenie elektryczne suwnicy stanowią:
- skrzynki sterownicze,
- silniki elektryczne,
- hamulce elektromagnetyczne,
1.3.7.2. Zasilanie suwnicy.
Suwnica jest zasilana szynoprzewodem zainstlowanym na poziomie „0” na specjalnych podporach.
Linia zasilająca powinna być wyposażona “wyłącznik suwnicy” umieszczony w miejscu ogólnie dostępnym i wyposażonym w blokadę w stanie wyłączonym zamykaną na klucz.
1.3.7.2 Zabezpieczenia i blokady .
Układ elektryczny jest zabezpieczony przed skutkami zwarcia bezpiecznikami topikowymi o działaniu opóźnionym. Zastosowano stopniowanie zabezpieczeń od głównego do zabezpieczeń poszczególnych urządzeń z zachowaniem zasady selektywności zadziałania.
1.3.8 Przejścia i dojścia w obrębie suwnicy
Ze względu na nieduże wymiary suwnicy nie przewiduje się stałych przejść i dojść w obrębie suwnicy. Dostęp do mechanizmów i wyposażenia elektrycznego jest możliwy z poziomu roboczego, przestawnych rusztowań lub ruchomych podestów roboczych.
1. 4 . Uwagi końcowe.
1.4.1. Przed przystąpieniem do eksploatacji urządzenie należy zgłosić do badania technicznego w Urzędzie Dozoru Technicznego.
1.4.2. Urządzenie mogą obsługiwać pracownicy posiadający uprawnienia UDT do obsługi suwnic z poziomu „0”.
1.4.3. Urządzenie powinno znajdować się pod stałym nadzorem konserwatora.
2. Instrukcja eksploatacji.
2.1. Warunki eksploatacji.
W czasie eksploatacji suwnicy należy prowadzić dziennik konserwacji suwnicy, w którym należy wpisywać na bieżąco przebieg eksploatacji, konserwacji i remontów.
2.2. Personel obsługujący.
Bezpośrednią obsługę suwnicy wykonuje jeden suwnicowy na zmianę. Osoby wyznaczone do obsługi suwnicy powinny uzyskać uprawnienia do wykonywania swych obowiązków zgodnie z przepisami dozoru technicznego. Wskazane jest, aby w ciągu zmiany suwnicę obsługiwał jeden pracownik.
Bezpośredni nadzór suwnicy powinien spełniać uprawniony przez Dozór Techniczny konserwator.
2.3. Obsługa suwnicy.
2.3.1. Przygotowanie do pracy.
Przed uruchomieniem suwnicy przy rozpoczynaniu zmiany należy sprawdzić wzrokowo stan mechanizmów, lin, haków oraz wyposażenia elektrycznego.
2.3.2. Uruchomienie.
Suwnicę należy uruchomić bez obciążenia wykonując po kilka ruchów każdym z mechanizmów dla sprawdzenia ich działania. Po stwierdzeniu prawidłowego działania suwnicy bez obciążenia należy sprawdzić działanie jej mechanizmów pod obciążeniem. Szczególną uwagę należy zwrócić na działanie hamulców i urządzeń zabezpieczających.
Hamulce mechanizmu podnoszenia należy sprawdzić przez podniesienie ciężaru nominalnego na wysokość ok. 50 cm i opuszczenie go na 5 - 10 cm przy czym hamulec nie może wykazywać poślizgu.
2.3.3. Sterowanie.
Suwnicą należy tak pracować, aby poszczególne cykle robocze odbywały się przy możliwie najmniejszej ilości włączeń mechanizmów.
Silniki należy odpowiednio wcześnie wyłączyć aby nie dopuścić do zadziałania sprzęgła poślizgowego lub najeżdżania na odboje.
W razie niebezpieczeństwa obsługujący powinien natychmiast wyłączyć suwnicę (wszystkie mechanizmy) za pomocą przycisku "STOP".
Na podany sygnał "STÓJ" obsługujący powinien natychmiast wyłączyć suwnicę bez względu na to przez kogo sygnał został podany.
2.3.4. Odstawienie suwnicy na postój.
Po zakończeniu pracy suwnicy obsługujący zobowiązany jest do sprawdzenia stanu technicznego suwnicy ( uwagi o stanie technicznym należy wpisać do dziennika suwnicy) i odstawienia suwnicy na miejsce przeznaczone do postoju.
Odstawiając suwnice na postój należy:
Ø zdjąć ciężar i unieść zblocze do góry,
Ø zjechać suwnicą na miejsce postoju
Ø wcisnąć przycisk STOP na kasecie i odłączyć zasilanie.
Przy wyłączeniu suwnicy z ruchu na dłuższy postój powyżej dwu tygodni należy aparaturę elektryczną odpowiednio zakonserwować wazeliną techniczną.
Po zakończeniu pracy wpisać do dziennika suwnicy czas zakończenia pracy i ewentualne usterki. Usterki należy dodatkowo zgłosić kierownictwu.
3. Instrukcja obsługi .
1. Suwnicę mogą obsługiwać pracownicy, którzy znają budowę i zasadę działania urządzenia, zapoznali się z niniejszą instrukcją oraz posiadają uprawnienia do obsługi wydane przez Urząd Dozoru Technicznego.
2. Zabrania się pod osobistą odpowiedzialnością przenoszenia ludzi .
3. Zabrania się przenoszenia ładunków, których masa przekracza udźwig.
4. Przed rozpoczęciem pracy należy:
-sprawdzić wzrokowo, czy urządzenie nie jest uszkodzone mechanicznie,
-sprawdzić, czy w polu roboczym nie znajdują się ludzie lub przedmioty utrudniające transport,
-włączyć zasilanie łącznikiem dźwignicy i odblokować przycisk STOP
- suwnicę należy uruchamiać bez obciążenia wykonując ruch mechanizmu dla sprawdzenia jego działania.
-Przed podniesieniem ładunku należy sprawdzić działanie hamulców przez uniesienie ładunku na wysokość ok. 500mm i dwukrotne zatrzymanie przy opuszczaniu. Ładunek nie powinien samoczynnie opad...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]