They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

012, Biskupski - Nieznana Wojna Hollywood Przeciwko Polsce 1939-1945

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Mieczysław B.B. Biskupski

Wprowadzenie

 

czynników. Należą do nich przede wszystkim brak tradycji za­interesowania tematami polskimi w całej amerykańskiej kul­turze i mało znacząca obecnos'ć Polaków w życiu Stanów Zjed­noczonych, a tym samym mizerna pozycja Polski w świecie mentalnym Amerykanów i amerykańskiego rządu. Te ważne czynniki działały od dawna. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko lata wojny i motywy wytwórni, dostrzeżemy bardziej kon­kretne przyczyny. Najważniejszą z nich jest zdecydowanie pro-sowieckie nastawienie wielu ludzi Hollywood, zwłaszcza scena­rzystów, wśród których członkostwo w Partii Komunistycznej było dość częste. Członkowie Partii byli — zdaniem sympatyzu­jącego z lewicą Paula Buhle'a - odcisnęli na 1500 filmów na­kręconych przed rokiem 1947 wyjątkowo „kreatywnie tenden­cyjni". Dziełem tych radykalnie lewicowych twórców były filmy przedstawiające Polskę negatywnie, przychylnie zaś prezentujące sowieckie zamiary wobec Polski, którą w kluczowych momen­tach fabuły wręcz przemilczano. Ta lewicowa kampania przeciw Polsce nie była motywowana antypolskimi uprzedzeniami, lecz potrzebą ochrony interesów sowieckich, które wymagały oczer­niania lub przemilczenia Polski w publicznej dyskusji. Projekt ten był łatwy w realizacji, gdyż w znacznym stopniu zgadzał się z polityką zagraniczną i wewnętrzną administracji Roosevelta, widzącej w Polsce nieistotnego sojusznika, którego wkład w prowadzenie wojny z Niemcami był dużo mniejszy niż skutki powodowanych przezeń tarć z Moskwą.

Mówiąc wprost, Związek Sowiecki prowadził politykę wrogą wobec polskiej suwerenności i jej integralności terytorialnej. Już przed rokiem 1941, jeśli nie wcześniej, było to dość oczy­wiste. Mimo iż Waszyngton nie przejawiał wobec Polaków złej woli, nie uważał obrony polskich interesów za ważną. Rola Polski w amerykańskiej polityce przed rokiem 1939 była nie­wielka, stąd nie traktowano jej poważniej także w czasie wojny.

28

Natomiast bliska współpraca z Moskwą była podstawą amery­kańskiej strategii wojennej i miała fundamentalne znaczenie dla stworzenia powojennego porządku świata. Siłą rzeczy admini­stracja Roosevelta dostosowywała się w sprawie Polski do ka­prysów Moskwy. Wszelka publiczna dyskusja nad tym faktem byłaby dla polityki Waszyngtonu wobec Moskwy niewygodna. Amerykańskie filmy miały pokazywać wojnę w sposób ułatwia­jący zaakceptowanie przez społeczeństwo polityki rządu. Z tego względu instytucja rządowa monitorująca branżę filmową, Bureau of Motion Pictures12 (BMP) działające w ramach Office of War Information13 (OWI), stawała na głowie, by Rosja przed­stawiana była przez Hollywood pozytywnie, a kwestie mogące pokazać ZSRS w negatywnym świetle eliminowane. Ponieważ działania Rosjan wobec Polski stanowiły pasmo zbrodni, sprawa polska była szczególnie delikatna. Stąd cele administracji Roosevelta i hollywoodzkiej lewicy względem polskich tematów w amerykańskich filmach pokrywały się ze sobą.

Prowadzi nas to do kolejnego kontrowersyjnego pytania o wpływy komunistów w Hollywood. Śledztwo w sprawie rze­komej komunistycznej infiltracji branży filmowej podjęte przez Kongres w 1947 miało melodramatyczny i widowiskowy prze­bieg, z pewnością jednak nie dowiodło istnienia w Hollywood poważnej i skutecznej działalności wywrotowej komunistów. Świadków, którzy próbowali wskazać komunistyczne wpływy w filmach powstałych w czasie wojny, często nie bierze się pod uwagę. Jak napisał Victor S. Navasky, „dochodzenie miało często wydźwięk komiczny"14. Jego zdaniem, oskarżenie o to, że hol­lywoodzkie filmy mogły zawierać komunistyczną propagandę,

12              Biuro ds. Filmów (przyp. red.).

13              Urząd Informacji Wojennej (przyp. red.).

14              Z podobnym sarkazmem wypowiada się o przesłuchaniach Gerald Horne.

29

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl