012, Biskupski - Nieznana Wojna Hollywood Przeciwko Polsce 1939-1945
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mieczysław B.B. Biskupski
Wprowadzenie
czynników. Należą do nich przede wszystkim brak tradycji zainteresowania tematami polskimi w całej amerykańskiej kulturze i mało znacząca obecnos'ć Polaków w życiu Stanów Zjednoczonych, a tym samym mizerna pozycja Polski w świecie mentalnym Amerykanów i amerykańskiego rządu. Te ważne czynniki działały od dawna. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko lata wojny i motywy wytwórni, dostrzeżemy bardziej konkretne przyczyny. Najważniejszą z nich jest zdecydowanie pro-sowieckie nastawienie wielu ludzi Hollywood, zwłaszcza scenarzystów, wśród których członkostwo w Partii Komunistycznej było dość częste. Członkowie Partii byli — zdaniem sympatyzującego z lewicą Paula Buhle'a - odcisnęli na 1500 filmów nakręconych przed rokiem 1947 wyjątkowo „kreatywnie tendencyjni". Dziełem tych radykalnie lewicowych twórców były filmy przedstawiające Polskę negatywnie, przychylnie zaś prezentujące sowieckie zamiary wobec Polski, którą w kluczowych momentach fabuły wręcz przemilczano. Ta lewicowa kampania przeciw Polsce nie była motywowana antypolskimi uprzedzeniami, lecz potrzebą ochrony interesów sowieckich, które wymagały oczerniania lub przemilczenia Polski w publicznej dyskusji. Projekt ten był łatwy w realizacji, gdyż w znacznym stopniu zgadzał się z polityką zagraniczną i wewnętrzną administracji Roosevelta, widzącej w Polsce nieistotnego sojusznika, którego wkład w prowadzenie wojny z Niemcami był dużo mniejszy niż skutki powodowanych przezeń tarć z Moskwą.
Mówiąc wprost, Związek Sowiecki prowadził politykę wrogą wobec polskiej suwerenności i jej integralności terytorialnej. Już przed rokiem 1941, jeśli nie wcześniej, było to dość oczywiste. Mimo iż Waszyngton nie przejawiał wobec Polaków złej woli, nie uważał obrony polskich interesów za ważną. Rola Polski w amerykańskiej polityce przed rokiem 1939 była niewielka, stąd nie traktowano jej poważniej także w czasie wojny.
28
Natomiast bliska współpraca z Moskwą była podstawą amerykańskiej strategii wojennej i miała fundamentalne znaczenie dla stworzenia powojennego porządku świata. Siłą rzeczy administracja Roosevelta dostosowywała się w sprawie Polski do kaprysów Moskwy. Wszelka publiczna dyskusja nad tym faktem byłaby dla polityki Waszyngtonu wobec Moskwy niewygodna. Amerykańskie filmy miały pokazywać wojnę w sposób ułatwiający zaakceptowanie przez społeczeństwo polityki rządu. Z tego względu instytucja rządowa monitorująca branżę filmową, Bureau of Motion Pictures12 (BMP) działające w ramach Office of War Information13 (OWI), stawała na głowie, by Rosja przedstawiana była przez Hollywood pozytywnie, a kwestie mogące pokazać ZSRS w negatywnym świetle eliminowane. Ponieważ działania Rosjan wobec Polski stanowiły pasmo zbrodni, sprawa polska była szczególnie delikatna. Stąd cele administracji Roosevelta i hollywoodzkiej lewicy względem polskich tematów w amerykańskich filmach pokrywały się ze sobą.
Prowadzi nas to do kolejnego kontrowersyjnego pytania o wpływy komunistów w Hollywood. Śledztwo w sprawie rzekomej komunistycznej infiltracji branży filmowej podjęte przez Kongres w 1947 miało melodramatyczny i widowiskowy przebieg, z pewnością jednak nie dowiodło istnienia w Hollywood poważnej i skutecznej działalności wywrotowej komunistów. Świadków, którzy próbowali wskazać komunistyczne wpływy w filmach powstałych w czasie wojny, często nie bierze się pod uwagę. Jak napisał Victor S. Navasky, „dochodzenie miało często wydźwięk komiczny"14. Jego zdaniem, oskarżenie o to, że hollywoodzkie filmy mogły zawierać komunistyczną propagandę,
12 Biuro ds. Filmów (przyp. red.).
13 Urząd Informacji Wojennej (przyp. red.).
14 Z podobnym sarkazmem wypowiada się o przesłuchaniach Gerald Horne.
29
[ Pobierz całość w formacie PDF ]