1.Sztuka Oświecenia w Polsce, Materiały
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1) SZTUKA OŚWIECENIA W POLSCE
Jako początek sztuki oświecenia w Polsce przyjmuje się wstąpienie na tron Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1764 roku, a jako koniec rok 1815 (powstanie Królestwa Kongresowego).
Sztuka oświecenia w Polsce jest przede wszystkim sztuką klasycyzmu. Charakteryzuje się ona harmonią, symetrią i rytmem, dającym wrażenie ładu, równowagi, spokoju i powagi. Uznaje jeden klasyczny (zaczerpnięty ze sztuki antycznej) wzorzec piękna.
Sztuka polskiego oświecenia rozwija się przede wszystkim w Warszawie.
Ø nurt klasyczny: głównie w architekturze
- klasycyzm o odcieniu barokowym i rokokowym
- klasycyzm palladianizujący
- klasycyzm antykizujący
- klasycyzm awangardowy
w epoce oświecenia wyróżniamy:
Ø nurt klasyczny
Ø nurt sentymentalny
Ø nurt romantyczny
Dzieje sztuki klasycystycznej w Polsce w XVIII-XIX wieku:
1) klasycyzm stanisławowski – „okres oświecenia” 1760-1795
1) klasycyzm Księstwa Warszawskiego 1795-1815
2) klasycyzm Królestwa Polskiego(Królestwa Kongresowego) 1815-1831 (silnie działa mecenat państwowy, najbardziej płodny okres)
Pełen rozkwit klasycyzmu w Polsce nastąpił po 1780 roku.
Ważnym czynnikiem rozwoju klasycystycznych form był rozwój archeologii.
W epoce oświecenia w Polsce czerpano wzorce z:
1) sztuki antycznej (za sprawą króla Stanisława Augusta Poniatowskiego) – ład, spokój, powaga sztuki, antyczne piękno; duży wpływ na to miały odkrycia archeologiczne Herkulanum i Pompei
2) sztuki francuskiej (za sprawą mecenatu Magnatów) – neoklasycyzm francuski (Paryż był centrum Oświecenia i jego wpływy promieniowały na Polskę, poza tym Magnaci utrzymywali z Paryżem stały kontakt – zamawiali z Francji np. meble, tkaniny, projekty architektoniczne.)
Neoklasycyzm najpierw pojawił się w architekturze, dopiero później w malarstwie i rzeźbie.
A r c h i t e k t u r a
Ø projekt pałacyku w Jordanowicach dla Mochrokowskiego (1761), Charles Pierre Costeu – przykład francuskiego wczesnego klasycyzmu w tzw. „stylu Gabriela”(od Jacques Ange Gabriela); łączył tendencje Ludwika XIV
Ø pałac w Jabłonnej – „styl Gabriela”
Ø pałacyk w Janowcu – „styl Gabriela”
Ø kościół parafialny fund. Wacława Rzewuskiego, (1752-1766), archit. Romanus
- budowla centralna z kopułą na bardzo wysokim bębnie
- portyk kolumnowy
- rzeźby o formach barokowych
Ø proj. fasady kościoła Karmelitów Bosych na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, Efraim Szreger(pochodził z Warszawy) (1761-1762)
- łączą się tu elementy barokowe z klasycystycznymi
- inspiracje architekturą klasycystyczną Francji
Nurt archeologiczny (antykizujący)
Ø Amfiteatr w Łazienkach, J.Ch.Kamsetzer, 1791
Ø Świątynia Sybilli w Puławach (muzeum o charakterze mauzoleum pamięci narodowej, insp. Świątynią Sybilli w Tivoli)
Wawrzyniec Gucewicz:
Ø przebudowa katedry w Wilnie (forma fasady greckiej)
Ø przebudowa fasady ratusza w Wilnie ( czyste, klasycystyczne formy)
Szymon Bogumił Zug:
Ø Kościół Ewangelicki w Warszawie (insp. Panteonem w Rzymie)
Ø proj. kościoła Opatrzności (nawiąz. do wzorców antycznych)
Nurt Palladiański –
charakterystyczny dla dojrzałego klasycyzmu polskiego doby Oświecenia
Stanisław Kostka Potocki (pierwszy polski archeolog)
Piotr Aigner (architekt)
Wpływy palladiańskie występują głównie w architekturze pałacowej, gdzie korpus łączony jest ze skrzydłami galeriami – głównie ćwierćkolistymi, ale także podkowiastymi (eliptycznymi), załamanymi pod kątem prostym lub zupełnie prostymi. U Palladia są to galerie kolumnowe, w Polsce także galerie arkadowe – przybierające postać wygiętego skrzydła pałacowego lub jedynie wygiętego muru w skromniejszych realizacjach.
Taki typ pałaców występuje w Polsce od ok. 1770 roku, głównie na wschodzie.
Wzory i inspiracje od przebywających w Rzymie:
Stanisława Kostki Potockiego – pierwszy polski archeolog ok. 1770 rozpoczyna studia nad sztuką starożytną i badania wykopaliskowe; stworzył podwaliny polskiej nauki o sztuce starożytnych – 4 tomowy cykl: „O sztuce u dawnych, czyli Winckelmann polski” (1815)
Franciszka Smuglewicza – malarz, stworzył liczne akwarele i rysunki starożytnych zabytków
Wpłynął na upowszechnienie antykizującej, arabeskowo-groteskowej dekoracji wnętrz:
- sztychy przedstawiające dekoracje Złotego domu Nerona w Rzymie opublikowane w 1776,
- akwarele przedstawiające rekonstrukcje Willi Pliniusza Młodszego (tworzone pod kier. S.K.Potockiego)
Ø Fasada k. Bernardynów p.w. Św. Anny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, Stanisław Kostka Potocki, Piotr Aigner (1786-1788) (wzorowana na San Giorgio Maggiore w Wenecji)
Inspirowane Villa Rotonda Palladia:
(Villa Rotonda - centralny pałac kopułowy z portykami kolumnowymi)
Ø Pałacyk w Królikarni, Dominik Merlini (1786-1789)
pałac wzniesiony dla dyrektora teatrów królewskich
na planie kwadratu, 2 kondygnacyjny, nakryty kopułą, z portykiem 4 kolumnowym
Ø Pałac Stanisława Zawadzkiego w Lubostroniu (1800)
Nurt awangardowy –
od nurtu rewolucyjnego u Ledoux w klasycyzmie francuskim
Efraim Szreger
Szymon Zug
Twórcza postawa występująca pod koniec lat 70 XVIII w.;
cechy:
- zestawianie podstawowych brył geometrycznych przenikających się lub łączących się ze sobą.
- surowe, harmonijne kompozycje
- minimum dekoracji
- rustykowanie i boniowanie powierzchni
- często występuje styl dorycki (gł. odmiana toskańska)
Ø k. ewangelicki w Warszawie, Szymon Zug
Ø k. w Skierniewicach, Efraim Szreger
Ø proj. kaplicy grobowej Poniatowskich, Jan Christian Kamsetzer (1784)
Ø fasada k. w Petrykozach, Jan Christian Kamsetzer (1791)
(fasada zestawiona z geometrycznych bloków)
M a l a r s t w o
W malarstwie klasycyzmu wiernie odwzorowywane są idee Oświecenia:
tematy: sceny z mitologii i historii starożytnej najczęściej są aluzjami do aktualnych wydarzeń i ważnych problemów; sceny z historii dawnej i współczesnej mają znaczenie propagandowo-polityczne.
Malarstwo historyczne ma za zadanie wychowywać społeczeństwo, uczyć moralności, propagować patriotyzm, cnoty obywatelskie i heroizm w walce o dobro ojczyzny. Sztuka miała służyć nie jednostce, a całemu narodowi. Malowano głównie portrety, pejzaże. Cechy: Winckelmann’ owska zasada piękna: ważny rysunek i linia, reliefowy modelunek i koloryt lokalny.
Malarstwo klasycystyczne w Polsce:
1) czasy panowania Stanisława Augusta – tkwiące w tradycji malarstwa barokowego
2) okres księstwa warszawskiego i królestwa kongresowego
Przedstawiciele:
Marcello Bacciarelli
Bernardo Belotto Canaletto
Jan Piotr Norblin
I n i c j a t y w y o ś w i e c e n i o w e
Teatr Narodowy
W roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego założono w Warszawie pierwszy w dziejach Polski teatr publiczny. Przedstawienia odbywały się w wydzierżawionym budynku zwanym . Występowały w nim trzy zespoły: polski, włoski i francuski.
Powołanie narodowej sceny było jednym z elementów projektowanej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego reformy edukacji, obyczaju i życia kulturalnego upadającej Rzeczypospolitej.
Malarnia Królewska
Król Stanisław August chciał założyć Akademię Sztuk Pięknych oraz Akademię Nauk jednak okoliczności polityczne i trudności materialne na to nie pozwoliły. Powstała natomiast tzw. Malarnia Królewska (Atelier), uczelnia o innym charakterze, na niższym stopniu organizacyjnym. Była ona utrzymywana przez Stanisława Augusta i prowadzona przez Bacciarellego. Nie służyła ona kształceniu młodzieży, a wykonywaniu zleceń królewskich. Szkolenie było niejako zadaniem dodatkowym.
2) ARCHITEKTURA CZASÓW STANISŁAWA AUGUSTA PONIATOWSKIEGO (PRZYKŁADY)
Stanisław August Poniatowski - w latach 1764–1795 jako Stanisław II August;
Wielki mecenas nauki, sztuki i literatury, utworzył wokół siebie dwór artystyczny. Z jego inicjatywy powstał m.in. publiczny teatr narodowy. Promował reformy społeczne i polityczne, popierał rozwój nauki, przyczyniał się do tworzenia polskiej sztuki i kształcenia polskich artystów. Zgromadził cenne i duże zbiory dzieł sztuki.
W chwili wstąpienia na tron dwór królewski z powrotem stał się centrum kultury. (Podczas panowania dwóch poprzednich władców stolicą kultury było Drezno). Mecenat królewski miał cechy mecenatu państwowego, świadczy o tym troska i zaangażowanie króla w rozwój sztuki narodowej, a co z tym idzie dążenie do stworzenia kadr artystów polskich i podnoszenia ich kwalifikacji. Król przyznawał artystom stypendia na kształcące wyjazdy za granicę; stypendium otrzymali m.in. Franciszek Smuglewicz, Szreger, Jan Christian Kamsetzer. W kraju miała powstać Akademia Sztuk Pięknych, jednak jak wiele pożytecznych pomysłów władcy projekt nie został zrealizowany. Rolę ośrodków kształcących artystów odegrały nadworne pracownie rzeźbiarskie i malarska Bacciarelliego.
Styl Stanisława Augusta(stanisławowski)
Ø samodzielna, polska odmiana sztuki wczesnego klasycyzmu, związana z mecenatem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Styl obecny w architekturze, dekoracji wnętrz, malarstwie, rzeźbie i sztuce zdobniczej.
Ø określa sztukę, która powstała przy udziale króla, nie tylko materialnym, ale również bezpośrednio osobistym. Nie jest to wszystko co powstało w latach 1764-1795, lecz tylko to co powstało dla króla, na jego zlecenie lub pod wpływem sztuki dworskiej.
Ø to odmiana klasycyzmu czerpiąca z różnych źródeł, ale najbardziej ze sztuki francuskiej. Występuje w architekturze, malarskiej i rzeźbiarskiej oprawie wnętrz architektonicznych, malarstwie, rzeźbie i sztuce zdobniczej. Najlepszymi przykładami stylu Stanisława Augusta są Łazienki i Zamek Królewski.
Zamek Królewski, przebudowa (1764-1773 Jakub Fontana, od 1773 Dominik Merlini i Jan Christian Kamsetzer(sala Balowa))
architekt Jakub Fontana, Dominik Merlini
malarz - dekorator Jean Pillement
rzeźbiarz Andre Le Brun, Jan Bogumił Plersch
malarz Marcello Bacciarelli
projekty wyposażenia wnętrz architekta Victora Louisa
Przed 1764 powstawały proj. przebudowy Louisa, Fontany, Szregera i Merliniego – ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]